Saturday, June 20, 2020

Slutat fira midsommar



Den största anledningen är nog att det regnar varje år på midsommardagen. Även i år fast lite mindre. Näst största anledning är att efter midsommar så blir dagarna bara kortare och vi får mindre soltimmar. Det är nog en bra anledning att inte fira det tänker jag. I praktiken så har mer än hälften av sommaren redan gått. Det kallas ju midsommar av en anledning och många av oss har inte ens börjat semestra... Sommaren är kort med andra ord.

Det positiva är att många av oss är eller snart går på semester. En del av oss är lediga eller arbetslösa så det är ännu bättre! Hellre vara ledig under sommaren än mitt på vintern. Jag har 6,5 arbetsdagar kvar och sen kommer jag njuta av varje dag som går, utan att tänka på jobbet. Kommer att vara hundledig tillsvidare tills jag hittar annat jobb. Hittar säkert nåt, men först en välförtjänt ledighet även för mig. 

Under juli kommer även alla mina bolagsrapporter så det blir mycket läsning där, hunden ska läras upp och rastas ofta, hemma har vi kvar lite pyssel här och där, ska söka nytt jobb och börja köpa aktier igen efter ett par månaders uppehåll.



Vad tror jag om börsen? Jo, senaste 5 åren har OMXS30 (30 mest omsatta bolag) tillsammans gått upp med 1%. Ibland går det kraftigt upp ibland ner men just nu är det 1% på 5 år. Många bolag av de 30 har gått starkt upp, men vissa har sänkt indexet kraftigt som HM, Swedbank, Securitas... När jag undersökte grafen på lite längre sikt, 10 eller 20 år tillbaka så ser jag att ungefär var 10:e år har börsen gått ner med -50%.

Om inte alla stimulanser vi fått från staten hade börsen kraschat rejält men nu är det på samma nivå som innan corona. Undrar om det räcker för att hålla börsen så högt upp. Det känns att det gör det. Det finns fortfarande ingen bättre plats att investera sina pengar, räntan är låg och det gör att sparkonto ger nästan ingen avkastning. 

Nu när länderna har tryckt och tillverkat pengar digitalt från luften så borde priserna på tillgångarna öka. Huspriser är stadiga eller till och med ökar som vanligt, aktier borde gå upp vilket har redan hänt. Konstiga tider vi lever i så det är nog bäst att inte tänka för mycket på det. Bara fortsätta spara eller investera i det man tror på och på lång sikt blir det riktigt bra tillskott till pension.



Det finns ändå en del positiva saker i världen just nu och en hel del negativa. Beror helt enkelt hur man är som person och vad vill man ta till sig. Ibland tar jag ett steg tillbaka och tänker på saker jag kan påverka och inte. Det finns många saker som jag inte kan påverka så det gäller att acceptera det. Fullt fokus ska vara på det som kan påverkas. För mig är det att fortsätta spara i aktier och snygga till hemmet.

Just nu under pandemin som råder vill man ha ett hem där man kan jobba, vila, äta god mat, pyssla med andra aktiviteter, umgås med familjen och kunna slappna av. Ett fungerande hem är väldigt viktigt speciellt nu när vi spenderar 24 timmar om dygnet dag in och dag ut. Hoppas ni har det bra och nästa gång vi hörs så är även juni månaden slut, helt otroligt hur fort tiden går!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment