Saturday, June 27, 2020

Vi är redo för hunden!



Lite mer än en vecka kvar innan vi hämtar hem hunden och vi är redo. Vi har tagit bort den gamla slitna staket och byggt en ny istället. Hundgården fick nya runda stenar så att tassarna inte skulle skadas och en hundsäng som ni ser i bilden ovan blev också klar! Vi har gjort det enkelt för oss genom att kapa en spjällsäng och gjorde den lägre. Blev en ny madrass och kuddar med. Även en täcke under som skyddar mot "olyckor". Hunden är inte så gammal så vem vet vad kan hända på natten...

Det blir vårt bebis helt enkelt. En bebis som inte gnäller, som inte vill ha saker, som är alltid glad och säger aldrig emot. En familjemedlem med fyra ben. Vi har haft hundar innan och det är inget nytt för oss. Vi vet att det kräver mycket tid, tålamod och pengar. På andra sidan blir livet några procent bättre. Precis som när börsen är öppen så mår man helt enkelt lite bättre! 


tal om börsen så har jag börjat småköpa igen. Tyckte att Axfood under 200 kr är ett helt ok köp om man är långsiktig. Börskrasch påverkar inte heller bolaget så mycket som andra så jag känner mig trygg i denna aktie. Även om kursen står vid samma 200 kr om några år så får man under tiden utdelningar som är just nu runt 3,6% per år och den oftast höjs genom åren. 

En stor anledning till varför jag köper Axfood och inget annat är för att jag tror att börsen är lite dyr och risken för stor nedgång finns. Mat är nog det tryggaste jag kunde hitta på börsen. En annan anledning är att jag märkte att jag och min fru spenderar 30% mer på Willys än när vi jobbade på kontoret. Ingen utemat längre eller fika/glass köp. Jag tror det är fler än bara vi som spenderar mer på Axfoods butiker (Willys, Hemköp) och jag tror att deras vinster fortsätter öka ganska bra i alla fall flera kvartal framöver. Hur ser det ut hos er? Spenderar ni mer på mat?

Uppesittarkväll hörde jag att vissa föredrar ICA framför Axfood då ICA Nära har butiker lite överallt och de är närmare kunden. Det är dock lite dyrare på små ICA butiker. Sen sa dom att Axfood är även beroende av norska gränsen då deras Euro Cash håller fortfarande stängt likväl som norska gränsen. 

Jag håller dock inte emot. Om Axfood kostar 200 kr nu, vad tror ni kommer hända när gränserna öppnas och norrmän börjar handla i Sverige igen? Då är det intäkter in i Axfood igen och kursen borde öka mot 220 kr. Det är inte inprisad i aktiekursen än att Euro Cash kommer öppna upp snart igen. Annan tanke är att små ICA butiker är lite dyra och kunderna är inte dumma, det letar oftast efter billigare alternativ och då kommer upp Willys och Hemköp på listan igen. Jag säger inte att ICA är dålig investering, men kasta inte smuts på Axfood. Både är bra och förtjänar en plats i portföljen. 

Håller med att värderingarna är lite höga, men det har vi haft länge och risken är mycket lägre än till exempel industribolag. Tycker att ICA eller Axfood borde finnas i alla portföljer för att få bättre diversifiering. Jag skrev i tidigare inlägg att jag vill ha mer exponering mot mat just nu och det är Axfood som jag småköper just nu.



tal om nåt helt annat så istället för att köpa överprisade jordgubbar under midsommar plockade jag egna i trädgården. Några plantor hade väldigt svårt att producera bär då vi hade minus grader i april eller till och med maj månad men senaste dagarna har det kommit igång (på grund av höga värmen) och vi har massa bär. En burk i butiken kostar närmare 69 kr, en bra besparing genom att odla egna. Kunde dock inte sälja nya plantor då vi inte haft många själva eftersom plantorna vi har är redan 2-3 år gamla. När plantorna är lite äldre producerar dom inte nya plantor och satsar 100% på bär istället. Kul att lära sig saker och se resultat!

Vi fortsätter dock sälja räkor från akvarium som vi har och det fortsätter trilla in hundralappar då och då på kontot. En kort och rolig historia är att en kväll hoppade det av en slang från akvarium och det kom ut några liter vatten på golvet! Gud vad läskigt det var, trodde att jag kommer att behöva riva och torka väggar! Vi lyckades dock torka allt rätt fort och ingen skada har skett. Bra att vi har lagt vattentätt golv! Dock hjälper det inte när vattnet rinner i väggarna. Men som sagt det gick bra!

Jag struntar i att visa er antal besökare på bloggen och min sparkvot här för jag tycker att det är inte så intressant för er. Ni kommer dock att se portföljens utveckling och storlek på innehav när månaden är slut. Precis som vanligt, jag kanske hinner lägga upp det om några dagar och ni slipper vänta tills nästa helg. Avanza har ändrat utseende på hemsidan lite så jag måste göra om några bilder. Har 2 dagar kvar på jobbet sen är jag ledig så länge jag vill! Härligt! 

Hade jag haft 5 miljoner investerade hade jag kunnat lätt strunta i att söka jobb och levt på utdelningar istället. Då hade jag jobbat med det som jag vill och när jag vill. Undrar om dagen kommer i framtiden? Ni som tänker på pension, att jag hade fått väldigt lite... det struntar jag i helt. Jag vet att pension kommer att vara låg oavsett, långt ifrån en vanlig månadslön. Pension blir bara en bonus.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Åh så spännande med hunden! Och vilken söt hundsäng :-).

    Vi ska få hälsa på vår kommande valp om 2 veckor, men sedan är det ytterligare 4 veckor innan vi får hämta hem dem. Vi längtar ihjäl oss!

    Gällande Axfood och ICA har jag båda två...hängslen och livrem vet du! Gillar faktiskt båda, men kommer inte investera mer i något av bolagen inom den närmaste tiden. Just nu ökar jag mest i Investmentbolagen.

    Ha det underbart nu!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nämen hej! Tack! Hoppas hon kommer att gilla den, men ärligt talat när det är så varmt tror jag att hunden kommer sova på golvet då det är svalare :)

      Vad blev det för ras?

      Jag funderar om jag ska köpa in mig i Orkla eller nåt annat liknande som Unilever eller Procter & Gamble... Behöver göra mer research och kolla på gamla vinster. Blir skönt att vara ledig! Ha en skön vecka!

      Delete
    2. Rasen är sedan länge bestämd - det blir en Staffordshire Bullterrier :-). Jag älskar Staffen, och det var nog den enda ras jag och sambon var eniga om, så valet blev lätt. Men däremot har rasen blivit så populär att det är nästan omöjligt att hitta en valp, särskilt när man vill ha en från en seriös uppfödare som hälsotestar sina hundar. Men nu känns allt toppen, och vi har fått tag i helt rätt uppfödare som verkar väldigt seriös och bra!

      Det ska bli SÅ kul :-)

      Delete