Saturday, June 13, 2020

Stabila aktier under en börskrasch



Under börskraschen (covid19) har jag märkt tydligt vilka bolag går bra och vilka går riktigt dåligt. Eftersom det var en krasch så alla bolag gått ner och nu har många återhämtad sig. Det kommer definitivt en krasch till men inget vet när, det kan vara nästa vecka men det lika väl kan vara om några år.

Det som jag lärt mig är att bolag som säljer mat (Axfood och ICA) står emot relativt väl. Gick ner hälften av vad andra bolag gått ner och nu är dom tillbaka på samma nivåer. Stabila verksamheter. Allt inom IT har gått rätt bra också, då i stort sett alla kan jobba hemifrån och fler kunder använder deras tjänster bland annat (Google, Microsoft, Netflix). Även spelbolag gått riktigt bra då många är hemma och då passar dom på att spela både betting och dataspel. Finns många bolag som många gillar bland annat (Evolution Gaming, Stillfront, Embracer).

Skog, papper och kartong blev populär i år och aktierna gick upp rätt mycket. I min portfölj har Billerud gått upp runt 20% senaste månaderna och SCA. Det finns fler pappersbruk som (Stora Enso, Rottneros, Holmen, Essity). 

Vill du känna dig trygg med din investering och kunna sova lugnare under nästa börskrasch kan det vara bra att ha aktier i just mat, IT, spel eller skog. Det som har gått dåligt senaste tiden var såklart industrier, fastigheter och bank. Lärdomen för mig är att jämna ut portföljen med 50-50 trygga investeringar och mer cykliska. Cyklisk betyder att bolagen går i cykler upp och ner beroende på efterfråga och följer världens ekonomi. Går det bra i världen då köper alla Volvo lastbilar. Så fort covid slog till så bromsade företag att investera i nya lastbilar. 



Vad letar jag efter just nu? Bolag som tillverkar mat, godis eller en blandning av mat och andra produkter. Bolag som till exempel Cloetta (godis), Scandi Standard (kyckling) Orkla (mat) Mondelez (chocklad) Colgate (tandkräm) Unilever (ben & jerrys, rexona, knorr m.m) Procter & Gamble (Pampers, Ariel, Gillette) och det finns såklart många fler som Coca Cola, Pepsico, McDonalds, Starbucks, Boston Pizza m.m. När jag blir arbetslös... jag menar hundledig kan jag läsa igenom rapporterna och välja den som passar min portfölj bäst. Jag måste även tro på att bolaget kommer finnas kvar om 10-20 år.

Har jag sålt något från portföljen? Nej, ingenting. Har jag köpt något eller ökat i? Nej, inte än. Jag känner att börsen och alla mina bolag är lite dyra just nu med tanke på vad som händer i världen, jag vill inte sälja dom men inte heller köpa mycket mer av. Jag avvaktar lite till och sparar lite vid sidan om ifall det blir en krasch igen. Dom kommer med jämna mellanrum.



Hemma hos oss är det fortfarande full fart, vi vill bli klara med det mesta innan vi hämtar hem hunden. Trädgård och infart är nu klart och bolaget vi anlitade har gjort en väldigt bra jobb på 2,5 dagar. Infarten, grus, stenplattor och matjord är utjämnad och fin. Nu håller vi på och vattnar gräset och hoppas det snart börjar växa, det är inte lätt kan jag säga. Det ska göras dagligen och ofta. Har lärt mig enormt mycket genom att äga hus och det blir bara fler och fler saker som dyker upp och som man vill själv förbättra.

Det är dock inte bara jobb hemma, vi hinner att slappna av vissa kvällar och även hoppa in i poolen när det är för varmt. Har gjort det 2 gånger denna vecka och sommaren är officiellt börjat. Det blev 28 grader varmt i vattnet så jag är redo för hemester. Corona eller inte har jag bra det hemma ändå. Hoppas ni har det också bra och vi hörs igen nästa vecka! Ha en solig vecka och en trevlig långhelg! Fredag är vi lediga!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment