Saturday, July 4, 2020

Hemester



I tisdags var det min sista dag på arbetsplatsen och nu är jag ledig. Det är blandade känslor, både tråkigt att lämna alla underbara kollegor men även lite skönt att släppa allt kring jobb, ta en djup andetag och titta framåt. Redan nästa vecka hämtar vi hem hunden och det är så spännande! Allt hemma är i stort sett färdigt, bara småsaker kvar att göra. 

Senaste veckan har börsen varit väldigt tråkig, halvprocent upp, halvprocent ner och så var det hela veckan. Det är så egentligen det ska vara. Som vi hade innan med 5-6% upp och ner varje dag under covid-19 var väldigt onormalt läge. Jag visste att det kommer att repa sig dock inte så fort. Därför köpte jag massa aktier under mars. Bolag som säljs 30% billigare säger jag inte nej till. Faktiskt redan januari och februari har jag investerad mycket i hopp på höga utdelningar under 2020. Många av dom har blivit pausade så länge.

Totalt under första 3 månader har jag investerad 3 gånger mer än jag hade tänkt mig... Under andra kvartalet april - juni har jag investerat som vanligt. Under resten av året kan jag ta det lite lugnare och och bygga lite mer kassa. Att ha 5-10% vid sidan om portföljen gör att du kan utnyttja möjligheter vid eventuell nedgång. Dessa får vi varje år med minst -10% på några få dagar/veckor.

Vad ska jag göra närmsta tiden? Det blir nog att lära känna hunden, söka jobb, sola och bada emellan, ta hand om trädgården, plocka bär, vattna och plantera blommor, klippa gräs, avsluta små projekt (förbereda inför vintern), bilen har jag glömt som behöver lite kärlek (dammsuga, tvätta) och såklart läsa gamla och kommande bolagsrapporter, analysera och fortsätta investera i det jag förstår. Kommer även att gå igenom allt skräp jag kan hitta hemma och sälja eller slänga det för att få in lite pengar. 

Vad gör ni under hemester?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment