Saturday, July 11, 2020

Månadskostnad för storpudel



Känns som att det är dags för veckouppdatering. Som ni ser i bilden mår hunden bra, älskar att leta efter smultron och jordgubbar. Hon är just nu 17 veckor och vi haft henne sedan i måndags, alltså bara en vecka. Hon heter Lilly och är från Danmark då det flesta hundar var slutsålda i Sverige. 

Redan från första dagen var hon superduktig och kan sova hela natten utan problem. Det underlättar enormt för oss. Veckan har gått bra och vi fortsätter att lära henne olika ljud och träffa nya människor. Det mesta är fortfarande nytt för henne.

För ett år sedan skrev jag ett inlägg om hur mycket kostar en hund. Här kommer några tillägg. Inköpspriset har blivit lite högre på grund av stor efterfråga just nu och för att hunden är SKK registrerad. 

Försäkringen däremot lyckades jag hitta billigare än jag hade tänkt mig, bara för 150 kr i månaden. Jag jämförde 9 olika bolag och If var den billigaste (ej sponsrad länk). I stort sett allt är samma som hos andra, enda skillnaden är 25% i rörlig självrisk. Priset är nästan hälften än många andra försäkringsbolag.

Rörlig självrisk på 15% är såklart bättre om något händer, men för varje 10 000 kronor är skillnaden endast 1 000 kronor. I min erfarenhet (haft hundar innan) händer det väldigt sällan att man behöver betala tiotusentals kronor för behandlingar. Däremot lönar det sig att spara tusenlapp eller två per år på försäkring.

Hundmat och hundgodis känns lite dyrare än det var förra året så jag lägger på ett par hundra kronor per månad (har köpt bra foder då hunden är liten och behöver växa, längre fram blir det enklare foder). Allt som allt skrev jag innan att en storpudel kostar ungefär 616 kr per månad + engångskostnader. Nu kan vi avrunda mot 750 kronor per månad och det tillkommer fler engångskostnader som sax, schampo, pälstork och liknande. Ibland ersätter vi hundmat med ris och kyckling så det borde också räknas som hundkostnad.

Sprider man ut kostnaden på flera år framåt inklusive veterinärbesök, kläder och resor skulle jag nog säga att det ligger lite över en tusenlapp per månad. Tänker att det är bra för er att veta ifall ni aldrig haft hunden och vill veta vad det kostar. Sannolikheten är även stor att priserna höjs varje år och efter 3-5 år är man uppe närmare 1 500 kr i månadskostad inklusive allt.

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Grattis till en väldigt fin vovve! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aww tack Fumlan! Har ni några husdjur hemma?

      Delete
    2. Vi har en katt (James) på 12 år, vi älskar honom ca 50 veckor om året men känslorna svalnar så fort vi ska iväg och måste skaffa kattvakt! ;-)

      Delete
    3. Haha, jag förstår! :D

      Delete
  2. Stort grattis till den nya familjemedlemmen! Så fin!

    Ja, hundar kostar. Vi har dock aldrig betalat för någon hundförsäkring då jag aldrig har behövt lägga några stora summor på vård. Däremot är det dyrt med hundmat. Min hund äter dessutom massor med Gustavskorv, rostbiff, leverpastej och annat som kostar. LoL!

    Ha en fin kväll!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Vi behöver mer tid med varandra, men det känns bra för oss och för hunden just nu! :)

      Man kan leva utan försäkring också men vi vill ta det säkra före det osäkra. Herregud, ja! Hon äter mycket! Köpte 15 kg påse och hon väger 10 kg idag! :D Står att det räcker i 2 månader...

      Delete
  3. Superfin vovve och kul inlägg! Vi får se vad vår lilla krabat kommer kosta oss. Lycka till!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Louise! Det klarar ni säkert, ni har ju haft/har hästar ju! :) Lycka till med den lilla Blåa! Hoppas ni väljer ett namn som passar henne!

      Delete