Thursday, July 23, 2020

Skanska rapport Q2 2020



Blir så trött på proffs analyser och riktkurser. Aktiekursen föll efter rapporten med -5% till 185 kronor och i nyhetsflöde står det:

"Minskad omsättning och rörelseresultat"
"Skanska rapportförlorare"
"Under analytikernas förväntningar"

gick jag in på Skanska hemsida, tog upp rapporten och kollade själv om det är verkligen så illa. Nej! Tvärtom. Det ser hyfsad bra ut i alla nyckeltal om vi jämför januari-juni mot förra året. Glöm inte heller att i år är det Corona som påverkade alla.

Nettoomsättning 76 657 Mkr (80 871 Mkr) minskning med -5%
Resultat 3 013 Mkr (2 638 Mkr) ökning med 14%
Resultat per aktie 7,29 kr (6,41 kr)

En ökning i vinst på 14% jämfört med förra året och i rubriker står det förlorare. Vad är det för skämt? Jag läste lite mer och hittade att vinsten gick ner denna kvartal med -72% jämför med förra årets. Det spelar inte så stor roll eftersom det beror på när man redovisar sina vinster. Man ska alltid titta på helheten och på lång sikt, spelar ingen som helst roll vad som hände denna kvartal. Bryr du dig om det så ska du veta att april - juni har Skanska gjort en vinst på 630 miljoner. Vinst är vinst så tummen upp för Skanska.

VD skriver att halvåret har varit relativt opåverkat av Covid19, Skanska har levererat stabil kassaflöde, satsar på att förbättra sin lönsamhet och har stark finansiell ställning. 

Väldigt enkel och tydlig rapport och inte alls så illa som man först kanske hade trott. Eftersom jag har kommit upp i antal aktier jag känner mig nöjd med så blir det inga fler köp i sektorn. Jag har även Castellum och tillsammans utgör dessa 17% av min portfölj. Planen framåt är att ha 7 branscher med 14% i varje. Det blir ingen ökning i fastighetssektor och inte heller någon minskning. Kommer behålla många år framåt och se hur det går.

Vad är rimlig pris för Skanska? Historisk P/E är mellan 12,4 och 14. Tar vi det gånger förväntad vinst på 17 så borde aktiekurs vara mellan 210 och 238 kronor. Idag handlas aktien för 185 kr. Jag tror däremot på lägre vinst närmare 15 kr så aktiekursen borde kosta 186 eller mer. Definitivt inte mindre än det är nu. Är det värt ett köp? Ja.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment