Wednesday, July 15, 2020

Axfood rapport Q2 2020



Skönt att vara ledig, nu kan jag i lugn och ro läsa igenom hela rapporten för första halvåret 2020 och beskriva mina tankar kring det. När fokus ligger på snabbväxande bolag som Evolution Gaming, Tesla och Embracer har många glömt denna fina tråkiga aktie. Jag tror att Axfood har framtiden för sig också och växer fantastiskt bra med 29% per år senaste 10 åren. Lägg på utdelning på det så är det den absolut bästa och tryggaste aktie i min portfölj just nu.

Precis i början av min aktiesparande har jag köpt och sålt Axfood när det gick lite upp men lärde mig snabbt att man ska aldrig sälja Axfood. Nu köper jag bara på, varje månad. Från att vara en av dom mindre innehavet har jag utökat position senaste tiden och Axfood är snart på plats nummer 3 i portföljvärde. Tanken är att göra Axfood som grundpelare bland mina andra innehav och jag vill ha Axfood på plats nummer 2.

Värderingen är som vanligt lite hög men det beror säkert på kvalitet och som en av världens rikaste (Warren Buffett) har sagt, "det är bättre att köpa kvalitet till rimlig pris än dålig bolag till fantastisk pris". Axfood har levererat precis som jag har förväntat mig mellan april - juni:

Nettoomsättning 13 570 Mkr (13 038 Mkr) ökning med 4,1%
Resultat 446 Mkr (429 Mkr)
Resultat per aktie 2,22 kr (2,01 kr)




Vinsten har ökat med över 10% under andra kvartalet och för första sex månaderna med 12%. Som jag nämnt i tidigare inlägg att vi som familj spenderar 30% mer på mat nu under krisen. Jag visste att vinsten kommer öka för Axfood, inte med 30% men om var tredje familj handlar mer som vi gör så borde vinsten öka med ungefär 10% vilket det gjorde och kommer säkert att göra tills pandemin är över och restauranger öppnar igen. 

När krisen är över minskar mat konsumtion och folk börjar gå på restauranger istället, men glöm inte en väldigt låg försäljning i Eurocash nu när norrmän slutat handla där. Då öppnas gränsen upp och försäljning stiger där istället så det blir nog som vanligt igen. En trygg investering.

Fram till sista juni i år har Axfood tjänat 4,15 kr per aktie vilket är fantastiskt bra för oss aktieägare. Om det fortsätter så kan det bli 8,3 kr i vinst i år om inte mer. Utdelningen var på 7,25 kr i år så Axfood kan lätt betala samma summa igen nästa år men jag är positiv och tror på en liten höjning och förväntar mig nu 7,4-7,5 kr per aktie i utdelning. 

* En liten uppdatering nu när börsen har öppnat och kursen föll med ungefär -3%. Många undrar säkert varför. Det jag ser är att Axfood kostar lite mer än det borde. De flesta liknande bolag i norden och USA kostar P/E 20, vilket skulle ge 20 * årsvinsten för Axfood 8,3 = 166 kr. Det är vad aktien borde kosta idag men den kostar nästan 200 kr då bolaget är så bra och många har "parkerat" sina pengar här.  Nu när rapporten börjar släppas lite överallt så syns det att rapporterna är inte så dåliga som vi trodde. Då passar många på att sälja av Axfood och köpa andra bolag som har bättre potential till uppgång. 

Det är helt ok att kursen faller och jag har köpt några aktier även idag. I september delas det ut andra halvan av utdelningen och om du äger aktier i Axfood får du det också. Om oron kommer tillbaka så kommer kursuppgången i Axfood igen, det är ju en bra parkeringsplats. Vi vet ju alla att oron på börsen finns hela tiden.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. jag skulle gärna öka lite i Axfood men jag avvaktar till att de åtminstone kommer ner till en nivå på PE 20, om de nu gör det.
    Gör de inte det så finns det andra bolag att investera i.

    Känns orimligt värderat nu för ett bolag som inte klarar att växa hur mycket som helst framöver. Man har uppenbarligen väldigt låga avkastningskrav på stabila bolag just nu... (Vinsttillväxt 10% och PE 21 = avkastningskrav 5%)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar, vilka andra bolag tänker du på då om man vill vara exponerad mot dagligvaror (mat)?

      Delete