Monday, July 27, 2020

Gränshandel för norrmän är öppen



I lördags öppnades upp gränsen för norrmän och nu är dom välkomna till Sverige igen. Det gynnar såklart alla bolag som är verksamma vid gränsen och även lite längre in i Sverige. När jag läste på nyheter fick jag uppfattning att de flesta handlade mat och alkohol. I andra affärer märktes inte så jättestor skillnad berättade anställda. Dom trodde att det skulle bli fler kunder.

Det gynnar i min uppfattning Eurocash som ägs av Axfood, vilket är väldigt bra så att Eurocash börjar tjäna pengar igen men av någon anledningen brydde sig inte börsen om det. Axfood slutade på -0,10% idag, märkligt. Trodde verkligen på uppsida. Kanske för att det har endast 8 butiker som inte påverkar intäkter så mycket? Hursomhelst har jag snart 10% av portföljen i Axfood vilket jag är väldigt nöjd över.

Många norrmän campar och har sommarhus här i Sverige så jag hoppas att det blir ingen stängning igen och alla får leva gott precis som innan covid-19. Jag själv bodde vid gränsen för typ 13 år sedan och tyckte det var trevligt. Man lär sig lite norska också! 

onsdag kommer efterlängtad rapport från Securitas, aktiekursen fick mycket stryk utan anledning och har inte återhämtat sig än. Jag tror på rejäl uppsida då verksamheten är relativt stabil och samhället börjar komma igång igen världen över. Även här har jag nästan 10% av portföljen då jag tror på bolaget på lång sikt. Ha en det fint allihopa och missa inte nästa inlägg om Securitas!

Förresten minns ni Skanska rapporten för några dagar sedan? Jag skrev i inlägget att jag tycker att det är bra pris för aktien och det har låg sannolikhet att falla mer. Tydligen tycker investmentbolaget Lundbergsföretagen också det och köpte aktier idag för 92 miljoner kronor. Kul att fler tänker som jag. 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jag såg också att Lundberg har köpt Skanska. Har själv varit sugen på att äga Skanska, men eftersom jag fokuserat på Hufvudstaden nu så har jag helt enkelt inte haft pengar att köpa för...

    Hoppas allt är fint med dig (och hunden :-)).

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Vem vet, kanske hela börsen går ner snart så dyker det upp ännu bättre möjligheter. Skanska är inte den hetaste aktie som du kanske redan märkt :)

      Delete
  2. Roligt när man får sina spekulationer bekräftade på ett sådant sätt, och vilken tur att du också skrev det på din blogg så att alla hajar vilken koll du har! ;-) Och så får vi väl heja fram Axfood lite, som sanna supportrar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, man får tolka som man vill. Det var kanske tur :) Eller kanske Lundbergsföretagen läser min blogg innan de investerar? :D

      Ja Axfood är bäst! Handlade idag lite god mat! Varor med kort datum passade perfekt på grillen idag och till 30% bättre pris.

      Delete