Jag har 15 olika aktier i portföljen, idag tänkte jag dela med mig lite kort om hur framtiden för dom ser ut. Först går jag igenom hälften och i ett annat inlägg tar jag andra delen. Vad kan vi förvänta oss? Hur kommer det se ut om 5 år? Vi börjar direkt och tittar på investmentbolaget Investor. Personligen ser jag 50% uppsida under dessa år, ungefär 9% tillväxt per år, lite lägre än historiskt och det är för att substansrabatten är nästan borta och Investor behöver falla lite innan det fortsätter sin resa uppåt igen.
Castellum. Prata hur mycket ni vill om kontorsdöden men det kommer aldrig hända. Folk gillar att träffas fysiskt, vi behöver fysiska möten och träffa varandra, speciellt nyanställda. Glöm inte AW, kontorsfester och träff med kunderna. Vissa har trångt och svårt att jobba hemma, kontor kommer alltid vara ett måste att finnas som alternativ. Yngre vill jobba vissa dagar på distans men inte på 100%. Castellum har även lager, handel och mark. Kursutvecklingen påverkas mest av räntan och ingen vet hur hög eller låg styrränta blir i framtiden. Fastigheter är alltid en bra investering på sikt. Aktien är undervärderad och 10% per år kan det lätt bli.
Nordic Paper blir antingen uppköpt eller fortsätta sin resa uppåt. Sakta stigande vinster har möjlighet att nå över 8 kr i vinst per aktie och med PE 10 kan kursen bli dubbelt så hög som den är på idag. 80-100 kr intervallet är rimlig om 5 år. Otroligt svårt för konkurenter att komma in i branschen för specialpapper. Trygga avtal, stabil bransch och goda möjligheter till prishöjningar kommer gynna bolaget länge.
Volvo lastbilar är troligtvis världens största och bästa bolag inom elektriska lastbilar. Enligt parisavtalet och alla klimatmål som dom flesta länder har går vi åt det hållet. Volvo står redo att tillverka och kunderna blir snart tvungna att köpa in dessa. Första målet är år 2030 där många ska nå sina utsläppsmål. Elektrifiering kommer att ske, oavsett vad man tycker om det. Volvo är cyklisk men presterar otroligt bra med sin hög kassa.
Ahold Delhaize säljer mat över nästan hela världen. Man kan höga priset på mat, efterfråga finns alltid, kunderna är oftast lojala och Ahold återköper egna aktier för 1 miljard euro årligen. Över tid kommer antalet aktier minska till låga nivåer och varje aktie blir värd långt mycket mer än 30 euro. Vinsterna kommer också gå kraftigt upp (per aktie). Bolaget gör väldigt mycket med hållbarhet och har stabila och sakta stigande vinster.
Nibe har dubblat sin kapacitet, nu avvaktar bolaget på att investera ännu mer pengar tills marknaden återhämtat sig. Det finns enorma möjligheter till rejäl tillväxt kommande 5 åren. Samma som Volvo, så gynnas Nibe av alla klimatmål och efterfrågan kommer att bli så stor som aldrig förr. Glöm konkurenter, kunderna kommer räcka åt alla. Miljontals människor har fortfarande gamla oljepannor, ved och pellets som uppvärmningssystem. Dom krånglar, är dyra i drift och tar plats. Nibe ligger rätt i tiden. Alla dessa 6 aktier står för ca. 66% av min portfölj. Jag tror dessa ligger 50-60% högre i sin aktiekurs om 5 år. Hög sannolikhet att det blir högre än index.
Två Månadslöner
Blir spännande att se hur mycket rätt du får. Är nog mest kritisk till Nibe av de bolagen och Ahold har jag inte samma koll på som du har.
ReplyDeleteNibe har tappat sin vinst i år så det ser hemskt ut om man tittar på PE talet. Dock rättar det till sig inom några kvartal. Det behöver man inte oroa sig för.
DeleteDet är många aktier som har höga värderingar, Fortnox, Mips, JM, HMS, Billerud, Thule osv.. För vissa är det temporärt lägre vinster och för vissa är det alltid höga värderingar.
Elektrifiering av lastbilar och entreprenadmaskiner kommer att ta oändlig tid innan det blir verklighet, om ens någonsin. Batterierna är alldeles för tunga och med för låg energitäthet i jämförelse med diesel. Detta spelar ingen större roll på personbilar men är helt avgörande på nyttofordon. Politiska klimatmål kan aldrig slå teknisk verklighet.
ReplyDeleteSom tur är har Volvo en mycket framsynt företagsledning som inte har låst sig vid elektrifieringen utan fortsätter utveckla förbränningsmotorer. Min slutsats blir därför samma som din, om än av andra anledningar. Volvo är ett av världens bästa bolag inom tunga nyttofordon, och vi kommer att tjäna bra med pengar som aktieägare! https://carup.se/darfor-satsar-volvo-mer-an-nagonsin-pa-forbranningsmotorer/
❤ det har jag redan gjort i Volvo och ser lika bra uppsida framöver också! Kul att vara aktieägare!
Deletei gruv industrien är redan elektrifiseringen på fullt intåg.
DeleteStrömmen som går åt till dumprar och hjullastare.
Går i noll med minskad drift av ventilations systemer.
För lång transport tror jag inte att el-fordon er en praktisk lösning.
Dette krever för stor utbyggnation av infrastuktur.
Ursäkta min dåliga Svenska.
Bosatt utomlands i 28 år.
Ingen fara! Volvo lanserade nyligen en lastbil med upp till 600 km på en laddning. Det är lite imponerande ändå. Om det är framtiden får vi se, men Volvo är redo och har redan sålt massor med ellastbilar.
Delete