Saturday, August 22, 2020

Arbetslöshet är FIRE för mig



Goda eller dåliga nyheter först? Jag kör på dåliga. Igår har sommaren hos oss officiellt har tagit slut. Efter en stekhet vecka på 28 grader dagligen fick vi 24 grader igår och nu är det regn som gäller ett par dagar och sedan visar klart.se 17 grader så långt man kan se. I början på september brukar vi stänga poolen och städa runt huset inför hösten. Tyvärr är sommaren hos oss slut för i år.

Goda nyheter är att vi har haft det helt fantastiskt under sommaren (juli - augusti). Efter att jag slutat jobba sista juni gick min fru på semester och några dagar senare hämtade vi en hund (pudel) och är nu 3 i vår lilla familj. Vovven fyller 5 månader idag. Yay!

Tillsammans har vi gjort massor. Har hunnit att träffa vänner, familj och andra nära och kära. Vi har såklart tagit hänsyn till covid och allt och att inte träffa nära är inte ett val för oss då vi redan ses så få gånger per år...

Har ätit god mat, grillat, festat lite, sovit som aldrig innan, badat i havet även om det var svinkallt, badat i poolen dagligen (30 grader), lyssnat på musik, tittat på filmer (rekommenderar animerad "The secret life of pets"), spelat spel, gått promenader, tränat hunden, lekt med hunden, provat paddleboard (tack till våra vänner), har kunnat läsa börsrapporter och lyssnat på webbpresentationer direkt när det släpptes på morgonen, funderat på hur jag vill att portföljen ska se ut, hur jag vill ha det framåt och vad är viktigaste för mig och min lilla familj.


Hur känns det nu när alla börjat jobba och jag är fortfarande arbetslös? Fortfarande helt underbart. För mig arbetslösheten är som FIRE (Finansiellt oberoende). Det är verkligen en period där jag får prova på att bara vara, utan att tänka på jobbet. Jag gör precis vad jag vill, när jag vill. Pengar är inte någon problem då A-kassan har höjt taket och jag får marginellt mindre än om jag hade jobbat. Helt sjukt. Jag älskar det!

Jag vet att det kommer att bli tråkigt i längden om arbetslösheten varar länge, så jag försöker att hålla mig sysselsatt. Skönt att det finns saker runt huset som är kvar att göra. Hur vill jag ha det framåt? Just nu är jag nöjd som det är, men hade gärna börjat jobba efter nyår då ett halvt år räcker som ledighet. Får se vad jag hittar och när, skickar iväg ansökningar då och då till olika ställen och bara väntar...

Vet inte ens vilken dag det är idag, så utvilad är jag! Tror det är helg, då börsen är stängd, trevlig helg alla!

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Godmorgon,
    Vilken härlig sommar ni har haft! Och så roligt med hund som ju faktiskt är riktiga glädjepiller.

    Det låter som om att du har ett helt perfekt upplägg och jag tror inte alls att det är så säkert att du kommer att tycka att det är tråkigt i längden. Aktivera dig med allt sådant du älskar och är intresserad av så ska du se. Jag var ju hemmafru i nästan 20 år och fattade inte hur man överhuvudtaget hade tid att jobba och leva som man vill samtidigt. Jag tränade och fyllde dagarna med massor av meningsfulla aktiviteter och det var hur bra som helst. Nu längtar jag tillbaka till dessa dagar då jag kunde göra precis vad jag ville istället för att gå till ett jobb varje dag.

    Ha det gott!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Ska ta mig en funderare på vad jag kan göra under hösten, tack för bra tips! Man ska passa på och njuta både när man är ledig och även när man jobbar. Många har ju sämre jobb och villkor.

      Delete
  2. Åh, jag har precis samma känsla kring min arbetslöshet, även om jag knappt vågar säga det högt. Det är SÅ skönt, och så mysigt att ha tid med hund :-).

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, tänkte samma sak, om jag ska skriva ett inlägg om det eller inte :D Folk kommer tro att jag utnyttjar A-kassan, men egentligen har jag betalat hur mycket som helst både i skatt och A-kassan. Samtidigt som jag har det riktigt bra söker jag jobb också. Att man är arbetslös nån gång i livet händer ju de flesta...

      Delete
    2. Håller med! Jag söker också jobb, men att börja jobba heltid just nu blir svårt med vovven.

      Delete
  3. Det här med arbetslöshet måste inte nödvändigtvis vara av ondo, för vissa kan det säkert innebära en välbehövlig paus i livet och en chans att omvärdera de val och beslut som fattats tidigare i livet. Väl inne i ekorrhjulet gäller det att springa på för att inte tappa balansen, då kan det vara svårt att hinna djupdyka i andra projekt. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kloka ord! Balansen är nog det viktigaste, så att man inte går in i väggen...

      Delete