Sunday, August 2, 2020

Nästan 10% bättre än börsen (OMXS30)



Börsen just nu ligger på -3,64% för i år (OMXS30) medan min portfölj håller emot bra med +5,79%. Det betyder att min portfölj presterar bättre än börsen med hela +9,43%.

Du kan se min uppdaterad portfölj här. Det som har hänt i juli är att jag har köpt fler Axfood och Investor aktier. Det kommer jag även göra under augusti. Halvårsrapporterna har varit bättre än vad analytikerna hade räknat med så mina aktier gick upp något i de flesta bolag.

Om några veckor kommer rapporterna från mina mindre bolag. Jag försöker även småköpa lite här för att öka positionen och anledningen att jag inte köper mer är att dessa i min uppfattning är lite för dyra. Kvalitet kostar. Jag pratar om Embracer, Nibe och Fortnox.

Efter en kanonbra rapport från Swedbank har mina aktier rusat iväg och Swedbank är åter på plats nummer 1 i portföljen. Kommer att ta några kvartal till och jag tror att vi lägger penningtvätten och allt kring det bakom oss.


För mig och för min aktieportfölj 2020 har varit ett bra år och jag hoppas att vi kan även avsluta året på plus. Hemma har vi gjort extremt mycket och har även hunnit träffa vänner och familj. För några dagar sedan har vi varit ute på restaurang och såg hur många som är ute, det känns inte som att någon tar covid-19 på allvar. Restauranger är fullbokade, folk går i mängder och ingen håller någon avstånd även om på vissa ställen finns markeringar. Har inte förvånat mig speciellt mycket faktiskt.

Vill inte låta negativ men jag känner redan att sommaren är snart slut. I september brukar jag använda jackan och stänga poolen då under nätterna faller temperaturen till 6-8 grader. September är endast om 4 veckor, så pass på och gör allt nu innan det blir höst igen.

Tiden går fort oavsett om man vill eller inte. För mig betyder det att jag kommer närmare mitt mål för att få två månadslöner i passiva inkomster, år efter år efter år.

Eftersom jag är arbetslös (hundledig) just nu så har jag redan haft samtal med arbetsförmedling. Killen jag pratade med sa att han var väldigt positiv framåt då de ser tydliga förbättringar i ekonomin och bland företag. Eftersom jag har två utbildningar så tror han att jag hittar ett jobb inom snar framtid och vi lägger den andra samtalet till nästa år men han tror inte det kommer behövas. Det var snällt.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Grymt bra utveckling!! September och oktober är fina månader ändå tycker, men först har vi hela augusti kvar :) Mycket kvar att njuta av :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fortsätter det upp som senaste åren så kommer jag nå mitt mål mycket fortare än planerat :)

      Delete