Thursday, August 20, 2020

Fortnox rapport Q2 2020



Jag säger ibland att Fortnox växer som en svamp för att de gör det. Även denna kvartal har de lyckats få in 13 000 nya kunder och total har de ungefär 341 000 små och medelstora företag i Sverige som kunder. Har läst någonstans att det finns totalt runt 800 000 möjliga kunder för Fortnox och snart hälften är deras. 

Känns som att Fortnox är Sveriges ledande inom molnbaserade tjänster för ekonomiadministration. Deras kunder kan vara i stort sett vilket bolag som helst, då de erbjuder redovisning, lönehantering, bokföring och liknande. Alla måste göra det.

Precis som NIBE så värderas Fortnox dubbelt så högt som tidigare år. Istället för P/E (Price to earnings) på 50 så är det 100. Det betyder att du kan ta vinsten gånger 100 så får du en rimlig pris just nu eller till nästa år. Denna värdering gäller endast om förväntningarna är lika höga framåt. Under första 6 månaderna har Fortnox tjänat 1,47 kr per aktie och om de gör samma under andra kvartalet får vi runt 3 kronor i vinst per aktie under 2020. Det ger en värdering på 3 x P/E 100 = 300 kronor.



Min uppfattning är att de kommer tjäna 4 kr nästa år, 5 kr år 2022, 6 kr år 2023 och så vidare. Jag gör det väldigt enkelt för mig och räknar inte på ören. Blir det lite mer eller mindre spelar inte så jättestor roll. Det skulle innebära att aktiekursen borde kosta 100 kr mer för varje år. Just nu gick den upp +6% till 290 kr. Rimlig aktiekurs idag? Som jag nämnt innan 3 (årets förväntad vinst) gånger P/E (dagens värdering) 100 = 300 kr. Nästa år tror jag vi står på 400 kr per aktie om det inte blir en börskrasch. Rapporten för andra kvartalet visar:

Nettoomsättning 170,1 Mkr (128,8 Mkr)
Resultat 48,2 Mkr (31,1 Mkr)
Resultat per aktie 0,80 kr (0,51 kr)

Totalt har Fortnox anställt 63 extra medarbetare och är nu totalt 357. Som ni ser fortfarande ett litet bolag som växer. En av viktigaste punkter i rapporten är att Fortnox är uppbyggt på abonnemangsbaserade intäkter. Det gör att bolaget blir relativt stabil. Det är rätt svårt att byta till en konkurrent också har jag hört. 

Kommer att köpa fler aktier även om priset är hög. När jag jämför värderingen med NIBE som växer ensiffrigt och Fortnox som växer 57% i vinst (denna kvartal) så är valet lätt som en plätt. Äger du aktier i Fortnox?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment