Wednesday, August 19, 2020

NIBE rapport Q2 2020



Jag har sagt det för 3 månader sedan och säger det igen. Nibe är en kvalitetsbolag. De lyckades även under värsta pandemin tjäna mer pengar än förra året. Analytikerna trodde på en dålig rapport men NIBE har överraskat alla och aktiekursen steg med ungefär 6%. Rapporten visar följande:

Nettoomsättning 12 572 Mkr (11 856 Mkr)
Resultat 926 Mkr (864 Mkr)
Resultat per aktie 1,79 kr (1,71 kr)

NIBE har som vanligt fortsatt förvärva andra bolag och denna gången har de satsat på 6 olika bolag världen över som också tillverkar varmvattenberedare, luftkonditionering, värmepumpar ock liknande.

Den 14:e Maj skrev jag när NIBE aktie kostade 186 kronor att vi kommer snart upp till 200 kr. Idag, ungefär 3 månader senare kostar NIBE aktie 251 kr styck. Vad borde NIBE aktie kosta om vi tittar på tidigare P/E tal?

Förra året värderades NIBE på den hösta P/E talet någonsin som var P/E 30. Om bolaget tjänar 4,4 kronor under 2020 så borde aktie kosta idag 132 kronor. Om vi förväntar oss en rejäl ökning med 10% högre vinst än vad analytikerna förväntar sig till exempel 4,85 kr för 2020 så borde aktien kosta just nu 145 kr. Även om vi räknar på nästa års vinst på 5 kr för 2021 gånger P/E 30 får vi 150 kr per aktie.

Oavsett hur jag räknar med hjälp av P/E tal som är rätt hög får jag inte ihop dagens värdering. Aktien är väldigt dyr och bolaget måste tjäna 8 kr per aktie per år för att värderingen ska vara rimlig. Just nu betalar folk dubbelt så mycket för aktier jämfört med tidigare år. Kommer NIBE växa som en svamp? Jag tycker inte det. Vad tror du?

Två Månadslöner


2 comments:

  1. Jag hade ett litet innehav i NIBE som jag sålde av förra veckan. Jag tror att de kommer att fortsätta utvecklas bra som bolag, men att värderingen är alldeles för hög. Säg att värderingen sjunker till hälften, dvs P/E 25. Då måste bolaget dubblera vinsten innan man får tillbaka pengarna.

    Jag vet inte hur det kommer att gå i närtid, men på medellång sikt känns det som att pengarna kan göra bättre nytta någon annanstans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med. Jag sitter också med en mindre summa investerat, men valde att behålla. Svårt att veta vad som händer och varför...

      Läste på nyheter om att det kan bli en split 4:1 i NIBE snart. Får se om det blir av. Den höga värderingen förändras dock inte av det.

      Delete