Tuesday, August 25, 2020

Se över bolånet



Förr ett par veckor sedan hjälpte jag en familj att byta bolån till en annan bank. De hade ett lån på 1,5 miljoner kronor och betalade 2% ränta. Det är 30 000 kronor per år. Hos den nya banken fick dom 1,39% i ränta. Det är 20 850 kronor per år. Besparingen blev 9 150 kronor per år eller 763 kronor per månad.

Det gick väldigt smidigt att byta bolån och till och med banken som vi ville lämna ringde och sa att de kan matcha samma låga ränta men också vill att vi ska binda lånet på 1 eller 2 år. Vi valde ändå att byta. Så enkelt är det och även du kan göra det om du har rörlig ränta på bolånet.

Här kan du se en lista över senaste juli räntor som kunderna fick i snitt. Den lägsta var hos Avanza och Nordnet på 1,30% (de använder samma låneinstitut Stabelo) och den dyraste räntan var hos Nordea på 1,80%. Snittet bland alla långivare ligger på 1,53%. Betalar du mer än så rekommenderar jag att byta lånet till en annan bank. Du behåller alla bankkort och tjänsten i banken, du byter bara lånet. Det är många som missuppfattar det och tror att man måste byta allt.



mitt bolån är det hälften rörligt 1,69% och hälften fast i ett år till på 1,49%. Eftersom jag amorterar rätt mycket har lånet minskat rejält. Lånet ligger på ungefär 50-55% av bostadsvärde. Anledningen varför jag har högre ränta är för att bankerna brukar höja den i smyg. Den uppdateras var tredje månad och de kan sätta i stort sett vilken ränta de vill. När den fasta räntan går ut kommer jag byta bank och jag lutar mig mot Avanza såklart, då de har haft den lägsta räntan rätt länge. Dock kan man låna endast upp till 60% av bostadsvärde, inte mer. 

SBAB tror på låga räntor en lång tid framöver, vilket är helt fantastisk för oss bostadsägare. Mer om det hos privataaffärer. Banken är dock orolig för att vi kommer att ta allt för stora lån som vi klarar idag men inte om räntorna börjar stiga igen. Det värsta du kan göra är att ha inkomster = utgifter. Du ska kunna spara, helst några tusenlappar i månaden. Du kommer att må bättre av det och klara av stigande räntor i framtiden.

Med rätta prioriteringar så kan du spara oavsett vart i livet du befinner dig. Jag sparade när jag studerade, när jag fick min första lågavlönade jobb och även nu när jag är arbetslös. Hela bloggen är uppbyggd kring sparande (privatkonto eller sparkonto) kring amortering (det är en annan sorts sparande) och investeringar (helst aktier och fonder då de ger högst avkastning på lång sikt).



När vi letade efter hus för 5 år sedan kunde vi låna upp till 3 miljoner. Vi valde ett hus som kostade mindre en hälften. Det gav oss trygghet att vi kan klara av räntorna oavsett hur höga dessa blir. Under 5 år har vi amorterat, renoverat och huset gick upp i värde. Nu är lånet snart 50% av husets värde. När räntorna stiger i framtiden så påverkar det inte oss speciellt mycket. Därför är det superviktigt att amortera. Stiger inte räntorna de närmsta 10 åren så är det ännu bättre, man bor nästan gratis i hus. Betalar bara driften och lånet.

En annan stor fördel är när man flyttar. Man får tillbaka hela amorteringen + värdeökning på huset. Då behöver man inte spara till kontantinsats för nästa boende. Jag har full fokus på att spara, amortera och investera. Har du inte koll på dina pengar så slösar du bort dom på onödiga saker, betalar hög ränta på lån utan att ha koll och det blir inget över. Att leva från månad till månad låter inte kul.

Hade en kompis i gymnasiet som hade 100 kronor på kontot en vecka innan CSN trillade in. Ingen mat hemma och många planer för att gå ut. Levde på ris och nudlar för att klara veckan. Vi är inte kompisar längre. Nu har jag vänner som har koll på sin ekonomi och många av dom har fått intresse för aktier också. Superkul att man kan inspirera andra. Ibland drömmer jag om att jag om mina vänner kan sluta jobba samtidigt, långt innan 65 årsåldern.

Två Månadslöner


5 comments:

  1. Skandia erbjuder 1,2% om man väljer deras tjänstepension Och har belåningsgrad <60% . Någon som har erfarenhet av Skandiabanken?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min enda erfarenhet är att jag använt deras internetbank tidigare då den är gratis. Appen var okej, webbsidan lite bökig. Mer än så kan jag inte om Skandiabanken :-)
      /Arbetsplanen

      Delete
    2. 1,2% låter som väldigt bra ränta :) Tror du man kan binda den? På 1 miljon i skuld är det endast 1 000 kr per månad.

      Delete
  2. Riktigt bra tips, ska se över mitt bolån med! Tack för detta inlägg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad roligt att höra :) Det är väldigt enkel att glömma lånet då allt sker automatiskt. Ibland vill man kontrollera dock om räntan är någorlunda låg som hos andra. Är det inte så är det bara att byta.

      Delete