Wednesday, June 26, 2024

RiB - Räddningstjänst i beredskap, hur börjar man?



Vill man arbeta på RiB, som kallas för räddningstjänst i beredskap så ska man klara av ett fysisk test och ett simtest (som varierar något i utformning mellan kommunerna). Den fysiska testet är den ena dagen och simtestet är en annan dag. Det krävs att man är fysiskt stark om man vill jobba som en deltidsbrandman.

Med Räddningstjänst avses i Lag (2003:778) om skydd mot olyckor de räddningsinsatser som staten eller kommunerna ska ansvara för vid olyckor och överhängande fara för olyckor för att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljön.

Den fysiska testet är att gå på rullband med full utrustning i ungefär 8 minuter. Lutning ska höjas varje minut för att det ska bli så jobbigt som möjligt. Sedan när man är färdig så ska man testa på lite olika övningar som brandmän utför i sitt dagliga arbete. Det kan vara att lyfta ett stege i 90 graders vinkel, att lyfta tunga verktyg, bära tunga slangar, dra en docka fram och tillbaka, dra in slangar m.m. Jag klarade det utan konstigheter, men visst var det jobbigt.

Ett simtest varierar också mellan kommunerna och för mig var det 100 meter valfritt sim, följt av 50 meter simning med livboj och 50 meter bogsering av en jämnstor kamrat i livboj. Maxtid var 8 minuter. Sedan hade jag en liten paus på en kvart ungefär och då skulle jag simma 25 meter, dyka under vattnet och hämta en docka. Lyfta upp den och istället för att bogsera en docka tillbaka, så var det en person istället som jag fick bogsera tillbaka. Under 2 min ska det vara och jag klarade precis på gränsen. 

Sedan hade jag fyra olika genomgångar på plats vid olika tillfällen (som är betalda) och sist var det hälsokontroll som tydligen ska utföras varje år om man vill jobba som deltidsbrandman. Mer om hälsokontrollen kommer i framtida inlägg.

Först var det genomgång av organisationen inom räddningstjänsten, sedan en genomgång av utrusning, som provning av kläder och masker, genomgång av bilar samt genomgång av HLR (hjärt och lugnräddning). Det är faktiskt väldigt intressant att se och höra hur dom jobbar på räddningstjänsten. Dom gör mycket mer än man tror. HLR var riktigt bra eftersom jag har aldrig haft det så fördjupat på en arbetsplats. Jag har släkt bränder när det var övningar på arbetsplatser men inte HLR. En video på hur man ska göra ser du i den blåa länken. 

Ett litet tips är att inte blåsa in för mycket luft, men göra det försiktigt, man ska blåsa in lite luft, som en andetag. Visst är det kul att lära sig något nytt? 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment