Sunday, June 30, 2024

Vilka aktier är billiga just nu?



I bilden ovan ser ni mina aktier som jag har i min aktieportfölj. Det är 15 olika aktier i olika branscher. Hur många aktier ska man ha egentligen? En bra tumregel är att investera i minst 12-15 aktier. Har du ett fondsparande som grund, så kan du minska antalet enskilda aktier i din portfölj.

En fond måste ha minst 16 olika aktier och dom flesta har betydligt fler än så. Har du några olika fonder så har du exponering mot närmare 100 olika aktier. Bakom varje aktie finns det ett bolag, det betyder att du har exponering mot närmare 100 olika bolag i din portfölj.

Jag personligen vill bygga en egen "fond" från aktier jag tycker om. Jag vill inte ha HM, Telia, Tele2, Sinch, Hemnet och så vidare. Har haft denna portfölj (i stort sett oförändrad) i 7 år. Ett par aktier har dykt upp genom åren men grunden är samma. Sedan start är utvecklingen över 100% plus. Vilket är vad börsen ger som helhet, den dubblas i värde var 7-8e året. 

Eftersom värdet blir större för varje år som går, så vill jag personligen ha något lägre risk. Jag vill inte förlora hälften av mina pengar vid en börskrasch och inte veta om dessa aktier kommer att återhämta sig. Det finns ingen garanti att dom gör det. Därför har jag valt att lägga till två olika fonder som jag har börjat spara i. Det är USA och Indien. 

Jag kommer därför aldrig ha utveckling på 50% på ett år, eller mer än så. Det jag kommer ha är stabil, normal utveckling över tid på ungefär 8-10% per år. Jag vågar inte riskera för mycket, jag vill ha trygghet och veta att jag får bra avkastning, med låg risk. Varför det? För att jag kommer använda pengarna från börsen om 17 år, när jag går i tidig pension vid 50. 

Senaste tiden har portföljen presterat svagt. Många innehav handlats ned. Det är såklart oro för svagare vinster, men det kommer en återhämtning är jag säker på. Aktierna som har gått kraftigt ned senaste tiden och är ganska billiga just nu är Nibe, Ahold Delhaize, Billerud, Evolution, Embracer och Castellum.

Trots rejäla nedgångar i dessa aktier så är jag ändå på plus vilket är rätt så häftigt. När dessa aktier går upp 15-30% så kommer jag nå nya rekordnivåer i portföljen. Är inte orolig, det är bara luta sig tillbaka och låta pengarna göra sitt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment