Monday, June 17, 2024

Sveriges snålaste 32 åring



Ibland känns det som att jag är Sveriges snålaste 32 åring. Eller mest ekonomisk. Minns inte ens när jag köpte något nytt för mig själv som jag verkligen vill ha. Det som jag måste, köper jag utan att ens fundera på, men saker som är nya och "jag vill ha" köper jag aldrig.

Ett måste är till exempel kläder, mat, bjuda vänner på god middag, något gick sönder hemma och måste bytas ut och liknande. Saker som jag aldrig köper som jag hade velat köpa är till exempel Netflix (tittar på Youtube istället), Gymkort (har ett gym på brandstationen som jag kan använda kostnadsfritt), Tv-spel (laddar ned kostnadsfritt från Epic Games), verktyg och liknande hushållsmaskiner önskar jag i Julklapp och födelsedagspresenter. 

Ibland köper jag något mindre för mig själv, men alltid på rejäl rabatt. Brädspel gillar jag och köper bara på black friday när priserna sänks rejält eller på rea, till exempel skadad förpackning eller liknande.

I måsten ingår även resor, min fru gillar att resa så här bestämmer hon, jag bara räknar på olika alternativ så får hon välja. Ibland blir det dyrare resa, ibland väldigt billiga. Den billigaste utlandsresa jag varit med på var under 2 000 kr, som var en resa till Danmark. Tåg fram och tillbaka samt lunch mitt i city. 

Den dyraste resa var under 20 000 kr, vilket är också okej pris med tanke på allt som ingår. Jag räknar in allt, resa, parkering, boende, mat, aktiviteter osv. Varför gör jag så? Varför är jag så ekonomisk? För det första gillar jag det, det känns att det är jag. Praktisk, ekonomisk och förstår värdet av pengarna.

Det är svårt att bli rik på lönen, man måste hitta andra alternativ. Inkomster har oftast ett tak som sakta går upp. Utgifterna stiger också och man kan sänka dom till en viss nivå, men inte mer. Den mellanskillnaden är ju sparandet. Den mellanskillnaden ska investeras i antingen bostad, börs eller sparkonto. Eller alla tre. Åren går fort och pengarna växer till sig rätt så snabbt. Det är det som gör att man kan då gå i tidig pension. Få vill jobba till 70.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment