Friday, June 14, 2024

SAS värde är lika med noll



SAS har misslyckats helt. Aktien föll -99% sedan börsnoteringen 2001 och egentligen senaste 3 åren visar det också -98%, bolaget gör ingen vinst och nu har även offentliggjort att SAS är värd noll. Enligt pressmeddelandet:

Flygbolaget SAS har offentliggjort och skickat sin rekonstruktionsplan i den pågående företagsrekonstruktionen i Sverige till berörda parter. Bolaget avser att begära att Stockholms tingsrätt beslutar om rekonstruktionsplanen (så kallad planförhandling) inom kort, enligt ett pressmeddelande.

Rekonstruktionsplanen innehåller bland annat en beskrivning av bolagets förslag till skulduppgörelse, vilken i väsentlig grad överensstämmer med den chapter 11-plan som godkänts i USA. Detta innebär bland annat att det inte kommer finnas något värde kvar till de befintliga aktieägarna.

En aktie kostar 0,03 kr och ändå finns det köpare och säljare i aktien. Varför? Över 75 000 aktieägare har förlorat allt. Ändå köper vissa aktier i SAS och tänker, tänk om det vänder. Jag kan köpa tusentals aktier. Nej, det kommer inte vända. SAS är värd noll. Aktierna är värda noll. Det är 100% sannolikhet att du förlorar alla dina pengar när du köper SAS aktier. Men aktien är så billig? Spelar ingen roll, en aktie kan kosta 1000 kr, den är värd noll. Köp inte SAS.

Jag hade inte ens vågat att boka resa med SAS. Det finns många fler bättre chansaktier om man vill riskera sina pengar. Jag personligen gillar inte riskera mina pengar för mycket, det är otroligt svårt att tjäna dom och att slänga allt på en högrisk aktie som ingen känner igen hade jag inte vågat. Därför har jag i stort sett bara stora välkända bolag i min aktieportfölj.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment