Tuesday, December 15, 2020

Bästa fonder för 2021?



Har varit mycket senaste dagarna så hinner inte att uppdatera bloggen varannan dag. Just nu håller jag på med källaren, har målat väggar, tak och flyttspacklat golv. Snart ska hyllor monteras och så vidare... Sen är det allt kring jul som ska fixas och ni vet, allt annat som man gör en vardag.

Har läst lite på andra bloggar och älskade att läsa om olika tester som folk gör med aktier. Till exempel en person har valt att köpa ett tiotal olika förhoppningsaktier som kan explodera inom snar framtid. Efter en månad gick det väldigt bra. Några på minus, men andra på rejäl plus vilket landade på typ +25% i portföljen på en månad (minns inte exakta procent men ungefär).

Det gav mig en tanke. Jag letar själv efter riktigt bra fonder som kan slå börsen med god marginal. Därför har jag sålt SPP USA och så fort börsen öppnar nästa år (tror det var 4:e januari) så tänker jag köpa följande:

SPP Aktiefond USA som jag ska köpa tillbaka och ha som grund i mina fonder. Vill börja om från noll för att kunna enkelt se skillnaden mot andra fonder.

Energi är vad många pratar om, jag tror det kommer bli en ny trend här. Mycket intressant att testa och se om det kan bli bra detta.

Teknik gick bäst i år och jag tror det kommer fortsätta gå bra. Ska köpa en teknikfond för att vara med på resan.

Småbolag är också mycket intressant då dessa växer fort och risken är låg. 

Oavsett vilka fonder jag väljer kommer jag börja från 0 kr och spara lika mycket i varje. Sedan utvärderar jag varje månad. För att göra det mer intressant kommer jag även skriva vilka summor jag investerar. 

Vilka 2-3 fonder tycker du är ett måste i en portfölj?

Två Månadslöner

11 comments:

  1. Hej, för mig har dessa blivit favoriter sedan jag köpte fonder i Maj
    1. Enter småbolagsfond A
    2. Swedbank Ny teknik
    3. Tin Ny teknik A

    De sista är ju liknande och förstås andra som kompletterar

    Lycka till med valet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ska läsa om Enter, har inte hört mycket om dom än :) De andra känner nog alla igen :)

      Delete
  2. Anonymous15 December

    Handelsbanken hållbar energi
    Spiltan småbolag
    Robur ny teknik

    Gått starkt en längre tid, ja kör nio fonder ihop med aktierna ja har.
    Gjort som du och startat om alla från noll, ser att branschfonderna slår globalfondnerna med råge iår...
    Men dom kräver ju man håller lite koll då det kan svänga fort, som tex i fastighetsfonderna.

    /KGA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska definitivt kolla upp alla 3 och deras innehav. Ja, du kanske har märkt att jag inte gillar globalfonder :D

      Delete
  3. Anonymous16 December

    Hej! Rolig och intressant idé som jag gärna följer. Jag har flera av fonderna som nämns ovan./Babette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tack, vad roligt att höra Babette :)

      Delete
  4. Kul inlägg! Själv kör jag mest med fonder, men har följande tre fonder vars mål är att prestera bättre än index: TIN Ny Teknik, Öhman Global Growth och AMF Aktiefond Småbolag. Två teknik/branschfonder och en småbolagsfond. Får se hur det går nästa år och ifall teknikfonderna fortsätter att klätta uppåt //Sparpatrullen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borde gå bra, allt blir mer och mer digitaliserad :)

      Delete
  5. Kul ide ! Kommer jag att följa resultatet på :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Blir spännande att se vad nästa år har att erbjuda :)

      Delete
  6. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete