Tuesday, December 1, 2020

Portföljen slår mina förväntningar



Under november har min portfölj växt med +9,72% vilket är riktigt bra tycker jag. Hittills i år har portföljen gått upp med hela +22,85%. Det är långt mycket bättre än vad jag förväntade mig i år. Sedan januari 2018 när jag började spara i aktier har det gått upp en fantastisk +67,28%!

Eftersom en rimlig snittavkastning på indexfonder är mellan 7-10% per år så har jag slagit det med råge. Jag minns när jag satt och funderade vad jag ska köpa år 2018. Jag bestämde mig att välja enskilda aktier istället för indexfonder då det oftast leder till bättre avkastning än indexfonder om man läser på om bolagen och köper bra bolag (helst så billigt som möjligt).

Jag minns även många säga att de flesta har svårt att slå indexfonder och förlorar pengar istället. Då tänkte jag att jag blir nöjd även om jag får hälften av vad indexfond gör. Runt 4% har jag satt som mål att mina pengar ska växa varje år. Idag, nästan 3 år senare visar Avanza att jag har snittavkastning på 19,84% (Compound Annual Growth Rate) per år. Damn!

Nu blev jag nyfiken och jämförde mig med alla fonder som finns på Avanza. Totalt finns det 1 327 fonder och inom allt möjligt, indexfonder, råvaror, räntefonder, aktiva fonder, småbolag, branschfonder m.m. Om vi tittar ett år tillbaka så hade min portfölj stått på plats nummer 72. Det är alltså inom bästa 6% av alla fonder. Hela 94% har sämre utveckling än jag. Wow! 

Jag kommer göra samma jämförelse direkt efter min portfölj fyller 3 år, vilket är i slutet på januari. Får se om jag landar inom top 72 även om vi tittar 3 år tillbaka i tiden. Det tror jag. Anledning att jag gillar att jämföra mig med fonder är att jag ser mitt portfölj som en liten fond som jag byggt själv. 


Under november har det svängt en hel del uppåt och nedåt i vissa aktier. Bästa trycket uppåt har jag sett i Tesla som gick upp +48,62% och Fortnox som steg +32,91% under månaden. Skanska gick också bra med +21,82% och även Volvo har bidragit fint med +12,5% vilket är mitt största innehav.

Sämre gick det för Axfood -5,8% så jag passade på och köpte några aktier till. Tycker att aktiekursen under 200 kr är bra pris. Näst sämst gick det för Billerud på -0,82% under november.

Du hittar som vanligt bilder och utveckling i portföljfliken eller genom att trycka på den blåa länken. God avkastning på er!

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Fin utveckling verkligen och rolig idé att jämföra sig mot diverse fonder. :-)

    Mvh Fumlan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taack! :) Ja, lite småkul att se hur fonderna har gått hittills!

      Delete
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort ett löfte om att någon jag känner som har en relation problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpte mig med min egen problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Delete