Thursday, December 3, 2020

Varför faller Axfood?



Det är många som undrar varför Axfood aktie har sjunkit -9% i år. Det gör jag med, därför har jag kikat igenom olika nyhetssidor, bloggar och även jämfört Axfood med konkurrenter. På nyhetsfronten är det helt tomt. Ingen som har nämnt Axfood på nätet heller och verkar som ingen har någon svar.

Jag kikade på ICA och aktien är också -5,6% i år. Tittar vi vidare på Orkla -3,87% i år. Unilever ligger på +1,22%. Verkar som de flesta bolag har gått sådär i år. Kanske sektor rotation där fonderna säljer av och köper annat som har större potential till uppgång?

Utdelning blir säkerligen högre nästa år då Axfood förväntas göra en vinst på 10 kr i år. Bolaget kan lätt dela ut 7,5 kr mot 7,25 kr som vi fick i år. Det skulle bli 3,97% i utdelning (direktavkastning) på dagens kurs 189 kr.

Om jag räknar på P/E talet så hamnar vi på 189/10= P/E 19. Det är långt under snittet som låg senaste 5 åren mellan P/E 21-23. Med andra ord priset just nu är 189 kr men det borde vara mellan 210-230 kr. Förutsatt att det blir liknande vinst under sista kvartalet som under tredje vilket jag tror att det sker.

Som ni ser i bilden har jag köpt aktier nästan varje månad och ju mer aktiekursen faller, desto mindre risk det faktiskt blir. Ingenting fel med bolaget, inga nyheter ute vad vi vet, vinsterna ökar, ledningen är bra, mat behöver alla oavsett konjunktur. Idag har jag shoppat Axfood aktier för 189 kr och har lite torr krut kvar ifall vi ska sjunka ännu mer. Snart kan Axfood bli största innehavet i portföljen. Det har varit i mina planer länge.

Det är perfekt läge just nu för nya sparare att lägga till Axfood i portföljen. Ingenting att oroa sig för om kursen faller -10% till, sannolikheten att vi når corona botten som i mars är nästintill obefintlig. Jag är nästan 100% säker (det ska man aldrig vara) att vi kommer aldrig under 168 kr. Det kan alltså falla med max -11% och kan gå upp +22% till 230 kr nästa år och ännu mer längre fram. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Tack! Jag har undrat själv. Skönt att du reder ut begreppen :-)

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14,7% högre vinst i år och aktiekurs föll -9%? Absurd. Hoppas det fortsätter så då kan jag fylla på mer.

      Snart kommer en analys kring Axfood från Placera misstänker jag med köprekommendation. Det är svårt att missa Axfood bland andra aktier. Speciellt under 190 kr.

      Delete
  2. Köpt lite Axfood den senaste veckan, kan tänka mig att köpa mer om de fortsätter ner

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rätt inställning 👍 snart är det mars och utdelning

      Delete
  3. Jag har skrivit lite om Axfood ibland. P/E på 25-26 (som vi har sett ibland) tycker jag är alldeles för högt för Axfood. P/E 19 tycker jag ändå är en nivå man kan börja diskutera värdering på :) Jag gillar generellt bolaget mycket, men har inte alls varit nöjd med värderingen som en köptrigger :) Men jag vet att många Axfood-ägare inte håller med mig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förstår dig, det finns tyvärr många bolag som kostar lite extra. Latour, Nibe m.m. Sällan folk säljer kvalitet - billigt.

      Delete