Saturday, December 5, 2020

Olika typer av bolag



Det finns flera olika typer av bolag som jag inte visste om när jag började investera, det var skönt att kunna lära sig det i börjar av min investeringskarriär och inte för sent. Innan du väljer bolag du gillar ska du känna till följande:

Cykliska bolag är bolag som säljer riktigt bra i goda tider och riktigt dåligt i sämre tider. Deras aktiekurser brukar gå i cykler upp och ner och är rätt känsliga när oron finns på marknaden. Det är verkstad som är mest cyklisk, men även stålindustri, banker, flygbolag och biltillverkare. Det finns många svenska bolag som är cykliska tyvärr. Exempel på bolag är ABB, Atlas Copco, Volvo, Epiroc, Traton, NIBE, Autoliv, Boliden, Assa Abloy m.m.

Verkstad kan förklaras att det är ett industri som tillverkar något, är det dåliga tider så köper vi mindre som nya bilar eller lyxvaror, vi gör heller inte större investeringar när det är tomt i plånboken. Även skog är delvis cyklisk, vi köper mindre virke för renoveringar till exempel, men köper ändå lika mycket pellets under vinter för att få värme samt köper fortfarande matförpackningar som skogsbolag producerar.

Ocykliska / Stabila bolag är bolag som rullar på som vanligt oavsett läge i världsekonomi, det kan vara mataffärer som ICA, Axfood samt läkemedel som Astra Zeneca, Recipharm samt telekom som Telia och Tele2. Vi köper ändå mat även om vi har ont i plånboken, vi köper medicin när vi är sjuka och det ser ut som vi betalar ändå fiber och telefon räkningar.

Växande / Kursraketer bolag är mindre bolag som kan växa fort och snabbt. Deras utdelning brukar vara väldigt små eller ingen alls, för att de använder pengarna själva för att köpa upp konkurrenter eller investera i nya projekt. Snabbväxande bolag är det som vi läser om på nätet där folk tjänar stora pengar för att kursen ändras snabbt. Intressanta kursgrafen finns på Storytel, Embracer, Eolus Vind, Nibe, Evolution Gaming, Sinch, Tesla m.m. Misslyckas bolaget så kan kursen gå ner lika fort. Dessa bolag kan även kallas som kursraketer. 

En mix av flera olika områden är inte heller omöjligt. Det kan vara en bank som Avanza som är både kursraket och cyklisk. Det kan vara en glass tillverkare som Lohilo Foods som är hyfsad stabil och kan vara en kursraket framåt. 

Viktigt att inte ha bara en typ av aktier i portföljen och jag rekommenderar att blanda lite i portföljen. Som förra veckan alla pratade om sektor rotation, det är precis det jag menar. Fonderna sålde av kursraketer och började köpa cykliska bolag istället. Det är tryggare för portföljen att ha flera typer av aktier.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete