Saturday, September 25, 2021

Lite varje dag gör mycket i längden



Lite varje dag gör jättemycket i längden. Oavsett vad det är. Tränar man dagligen en kvart eller så så märker man stor skillnad många år senare. Går man runt huset och fixar till små saker varje dag så är det inte mycket då, men efter en tid inser man hur mycket man har faktiskt gjort. Sparande på börsen är likadan. Lägger man in en tusenlapp eller fem varje månad, så är det inte mycket i början, men några år senare är det stora summor pengar som jobbar åt dig.

Som sagt, det gäller allt. Relationer blir bättre när man lägger ner lite tid varje dag, man lär sig nya språk genom att lära sig ett nytt ord om dagen, maten man lagar blir bättre och bättre ju fler gånger man provar, även att läsa min blogg gör att man blir mer trygg i sitt sparande och gör bättre beslut. Sparande behöver inte vara svårt. 

Idag insåg jag att jag har skrivit över 500 inlägg på bloggen sedan ett par år tillbaka. Lägger man ihop timmarna så är det sjuka siffror man får. Men så kan man inte tänka, vi lägger ju ner massa tid på andra saker också. Hade jag inte skrivit bloggen hade jag antingen tittat på serier, suttit i bilen eller gjort något annat. 

Små saker gör stor skillnad. Att hjälpa någon i behov, att stötta en vän eller gå en promenad. Små saker bygger upp livet. Fokusera på det du kan förändra, fokusera på dig själv och dina drömmar, fokusera på det som gör dig lycklig. Gör saker du vill göra, dröm om saker du vill ha eller göra. Glöm inte dig själv. Ibland kan man känna att man bara inte orkar göra något. Det gör inget, det händer alla. Man behöver vissa dagar att inte göra någonting, bara vara. 

Vad vill du göra med din fritid? Finns det något som bromsar dig? Om det finns ett hinder så finns det en lösning. Jag vill till exempel vara mer hemma. Jag trivs bra i mitt hem. Problemet är att jobbet tar 40 timmar i veckan plus resan vilket är lite mer än jag tycker är rimligt. Min lösning är att jag tar ut all ledighet jag kan få som semester, arbetstidsförkortning och även tjänstledighet då och då. Att jobba hemifrån är också viktigt för mig då jag kan vara lite mer tillgänglig hemma och sparar tid. Finns det problem, så finns det en lösning.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment