Tuesday, September 21, 2021

Börskrasch 2022



Jag brukar bläddra bland nyheterna på Youtube, följa miljardärerna och deras åsikter, lyssnar mycket på andra nyckelpersoner och en massa underhållande videos om börs. Det är jätteroligt att lyssna på amatörer som säger att börsen kommer krascha år 2022. Youtube är fylld nu med videos om börskrasch 2022.
 
I stort sett alla säger att det inte går att förutspå marknaden. Ingen vet när den stora nedgången kommer och även om någon lyckades gissa rätt så vet man ju inte hur långt ner vi ska. Det kan vara -10% det kan lika väl vara -60%. Enligt det som jag har sett och hört så brukar en större krasch återkomma med jämna mellanrum. Allt mellan 4-7 år har jag för mig att börsen går ner kraftigt med mer än -25%. Eftersom vi hade covid krasch förra året är jag väldigt tveksam att det kommer en till inom kort. Vi borde ha ett par lugna år framåt. Minst.

En korrigering på runt -10% händer dock nästan varje år, men den brukar återhämta sig ganska snabbt samma år. Det är typ det enda man behöver veta. Youtube klipp om nya krascher kan låta väldigt realistiska och logiska men ärligt talat, ingen vet när det kommer. Sen vet man ju inte hur mycket uppåt går börsen mellan dessa år. Om vi börjar på 100 och börsen går upp i 5 år till 200 och sedan kommer en krasch på -30% är det fortfarande 140 som är botten. Man tjänar pengar ändå även under en krasch.
 
Lyssna inte på domedagsprofeter, börsen på längre sikt stiger och man kan förvänta sig runt 10% i snitt per år. Vissa år kan vara +30% andra år -30% men om många år hamnar man ändå på runt 10% i snitt. Börssparande ska vara långsiktig, sparar man i enstaka år så kan allt hända. Kanske man dubblar sina pengar på ett par år, kanske halverar dom. Vissa år händer nästan ingenting.

Senaste dagarna började många prata om kris i Kina angående Evergrande som har svårt att betala sina skulder i storlek som hela Finlands BNP. En kollaps i bolaget kan leda till dominoeffekt som kommer påverka väldigt många andra bolag och institut. Det finns alltid något att oroa sig för, det har jag nu lärt mig senaste åren, jag säljer inte i panik som många andra, jag köper mer när det är panik. Min sparhorisont är 20 år till.
 
Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment