Sunday, September 19, 2021

Billigaste Investmentbolag



Jag brukar logga in då och då på ibindex.se och där kan man se alla investmentbolag. Man ser även om bolaget handlas till premie eller rabatt. Premie betyder att du betalar för mycket för det du får och rabatt gör att du betalar mindre än det faktiska värdet. Ju högre rabatt desto bättre.

Det jag äger är Investor, den brukade ha en rabatt på 18-20% innan covid så jag köpte ganska mycket då. Senaste månaden har rabatten gått ner till 9% och då är man inte lika intresserad att köpa fast det är fortfarande lite rabatt. Nu under veckan har aktiekursen gått ner lite och Investor handlas till 13% rabatt vilket är hyfsad bra. Därför köpte jag lite fler aktier under september.

Misstaget jag gjorde när jag var ny på börsen var att jag trodde att substansvärde inte kan gå ner. Om ett bolag som Investor är värd 230 kr per aktie och handlas för 200 kr så betyder det inte att substans inte kan gå ner. Jag trodde att om kursen faller till 180 kr, så är substansvärde samma 230 kr. Det är fel, många innehav som Investor har finns på börsen, om alla dom sjunker 10% så borde substansvärde falla också närmare 10%. Viktigt att komma ihåg, både aktiekursen och substansvärde ändras från dag till dag. Därför gillar jag ibindex.se för att följa upp värdet på Investor.

Det finns egentligen två typer av bolag som har substansvärde, det är investmentbolag och fastigheter. Fastigheter har en hemsida som heter fbindex.se. Där kan man se vad aktiekursen är och vad alla deras fastigheter är värda. I mitt fall har jag Castellum som handlas just nu till 1% premie. Jag tycker det är acceptabelt då jag får bra ledning, höjda utdelningar varje år och låg risk. Sen finns det många förvärv på gång och liknande, så en liten premie kan jag tänka mig att betala.

Om ett bolag kostar 100 kr per aktie och gör en vinst 10 kr per aktie är det P/E 10. P/E betyder price to earnings. På svenska pris du betalar för vinsten. Om aktiekursen stiger till 200 kr tror många att det är dyrt och inte värt att köpa längre. MEN om bolag gör en vinst på 20 kr per aktie är det exakt samma sak. Googla på P/E tal så lär ni er ännu mer. För att sammanfatta så är vinsterna det viktigaste hos bolagen. Jag har inte en enda som går minus i min portfölj. Alla tjänar pengar och oftast mer och mer varje kvartal. Det gör att långsiktigt stiger även aktiekurser.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment