Monday, September 27, 2021

2022 blir utdelningsår



Nu är det sista veckan i september och förhoppningsvis alla har fått sina löner i fredags. Börsen brukar stiga vid löning så jag som vanligt köper ingenting närmaste dagarna. Enligt min uppfattning (har ingen statistik på det) så känns det som att det bästa är att köpa aktier i början av månaden eller några dagar innan lönen kommer. Det brukar jag göra i alla fall. Nu börjar det bli kallt ute och vet ni vad?

Börsen är en vintersport och det är faktiskt sant. Innan vintern kommer är det en perfekt tillfälle att köpa utdelningsaktier. Det kommer att blir enormt mycket utdelningar nästa år. Jag ser redan nu höjda utdelningar från många av mina bolag. Castellums VD nämnde att det blir en till höjd utdelning nästa år, Axfood har tjänat mycket mer än förra året så det blir säkert en liten höjning också.

Investor brukar höja utdelning varje år, Volvo har fortsatt en fin kassa som ger utrymme till utdelningshöjning, SCA borde slå alla rekord i år, Fortnox ger väldigt lite utdelning men kan höja den kraftigt, Swedbank har klarat sig fint och ger även lite extra utdelning under hösten och så vidare. Det finns inga garantier att det blir så men enligt deras vinster och hur bra det ser ut nu så borde det vara ett bra utdelningsår under 2022. Inte ens Volvo har stängt sina fabriker än på grund av halvledarbristen.

September har faktiskt varit en bra månad för mig, förutom att jag fyllde 30 och fått massa presenter, så har det varit en bra börsmånad med en lagom bra påfyllning i aktier, lyckades dippköpa lite här lite där. Det kommer även en fin utdelning från Axfood och Castellum nu under veckan. Har fått bland annat en bok i present som heter Peter Lynch - One up on wall street. Bloggen snurrade ihop en rekord via reklam på över 400 kr, fått en utbetalning på nästan en tusenlapp från bloggen, även min fru lyckades tjäna lite pengar vid sidan om. Som jag nämnt i tidigare inlägg fick jag tillsvidare och kunde få lite ledigheter under månaden. En riktigt bra månad helt enkelt.

Nu ser jag fram emot hösten, börsturbulens, mörkret, film tittandet, kick offs på jobbet, elda upp brasan, jul, clementiner, glögg, mys och värmen. Snart kommer ett inlägg om portföljuppdatering som jag gillar mest på bloggen. Det hinner att ske mycket under en månad. Sparkvoten landade på strax över 10% denna månad, jag inväntar på en mindre börsnedgång så jag bygger på lite kassa vid sidan så länge.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment