Wednesday, September 29, 2021

The Ramsey Show



Om ovan videolänk för Youtube inte fungerar så kan ni klicka på den blåa länken här: The Ramsey Show

Lyssnade på Dave Ramsay Show senaste dagarna och det var faktiskt ovanligt bra avsnitt. Han har gjort största studie med 10 000 miljonärer säger han. Allt om deras ekonomi, karriär, kön, yrke, om de är gifta eller ej och massa annat. Top 5 vanligaste yrken bland alla miljonärer var faktiskt ovanliga. På första plats var det ingenjörer, på plats nummer två var det revisorer eller liknande, sen lärare, ledare och advokater. Läkare var inte ens i top 5 listan. Dom hamnade på plats nummer 6.

Vad har dom 5 vanligaste yrken bland miljonärer gemensamt? Varför kan det vara just dom som har flest miljonärer? Enligt Ramsay Show så har det ingenting att göra med lönen. Dom miljonärerna lever under vad dom tjänar, sparar bättre än andra, investerar och följer system. Det menas att ingenjörer följer reglerna, revisorer också, de hittar inte på sina egna lösningar, lärare följer lärarplan, ledare följer tydliga processer och advokater följer lagar och regler.

Vad är det för system tänker du? Det finns typ som en standard väg på hur man ska göra för att bli miljonär. Oftast är det att spara 10-15% av lönen eller mer varje månad, investera hela beloppet på börsen som följer till exempel Sverige index eller global index. Dave Ramsay säger USA, men oavsett vilket land eller region man följer borde det vara ganska likt. Index går upp ungefär 8-10% i snitt per år och sen volia, du är miljonär.

Det spelar ingen roll vad du jobbar med eller hur mycket du tjänar. Det räcker att sätta undan 500 kr i månaden i en bred indexfond och 30 år senare, volia! Du har över 1 miljon på kontot. Du la in 180 000 kr under alla dessa långa 30 år och 860 000 kr får du i avkastning. Vem som helst kan göra det. Så inga ursäkter!

Fortsätter jag spara som jag gör så är jag mångmiljonär om 15 år och då är jag bara 45 år gammal. Det är bara två saker man behöver, antingen tid eller sätta in mycket pengar. Det räcker med bred indexfond om man inte har ork eller stort intresse för börsen. Lyckas man välja egna aktier som presterar bättre än börsen så kan man tjäna ihop ännu mer pengar. Nu har även jag blivit inspirerad av mig själv! Dags att swisha över nya pengar in i pengamaskinen (min portfölj). Klicka på länken så ser du vad jag äger.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Hej,

    Men underbart att du upptäckt Dave Ramsay!!! Det gör min dag! Jag ler med hela ansiktet. Han är min Guru!

    Älskar Dave Ramsay! Har lyssnat på honom dagligen i flera år. Podcast. Jag lever helt efter hans principer. Alla. Synd bara att Sverige är näst intill ett kontantlöst samhälle. Ja, lärare kan bli miljonärer :-) och många är det redan. Love it!

    Kramen!

    Anneli

    ReplyDelete