Thursday, September 2, 2021

Portföljen på All Time High



Aktieportföljen ser bättre och bättre ut för varje månad som går. När jag jämförde skillnaden från 2019 mot portföljen idag så ser jag att jag har ännu bättre procentuell fördelning. Det finns ingen bolag längre som tar 20% av portföljen och inte heller jättefina bolag som tar bara 1% av portföljen. Fördelning mellan bolagen har blivit mycket bättre idag.

Jag hoppar inte fram och tillbaka mellan bolagen, jag gör min analys, köper och behåller aktierna länge. Hittade en bild från 2019 och där stod det att jag hade samma bolag som idag förutom Avanza och Tesla. Dessa två köpte jag inte för ungefär 1 år sedan. Hittills har dom haft en bra resa fast jag köpte lite dyrt då.

Alla bolag ni ser i bilden är noggrant utvalda av mig som jag tror starkt på. Genom åren kan min åsikt ändras lite men jag håller ändå fast vid aktierna. Som det ser ut idag så är svagaste bolag i portföljen just nu är Swedbank och Securitas. Banken hade tufft med skandalerna och stoppad utdelning, men borde vara historien nu och allt borde vara som vanligt igen. Securitas hade tufft under covid och löneökningstakten, men satsar hårt mot digitaliserad säkerhet och förbättrade vinster.

Senaste året har jag minskat lite i just dessa två bolag men funderar på att fylla snart på igen. Annars är målet samma som innan. Jag försöker att fördela mina köp lika mellan olika branscher så att lika mycket pengar är investerat i varje. Ingen vet vilken bransch går bättre än andra i framtiden så jag har flera olika i portföljen. Trender skiftade fort under mina 3,5 år på börsen, ena året var det teknik alla pratade om, andra året var det energi. Vissa månader gick skog kraftigt upp, nu är det fastigheter som leder i år.

Genom att klicka på portföljen kan ni se utvecklingen och hur mycket jag betalade för varje aktie. Just det, igår passerade portföljen en ny rekordnivå både procentuellt och pengamässigt. Det brukar ge mig en signal på att börsen står högt, vilket oftast leder till fortsatt uppgång men för eller senare är det "hissen ner". Trappan upp och hissen ner sägs det ibland. Vilket oftast stämmer. Jag har nu flyttat över lite pengar till Avanza men köper inget så länge. Avvaktar på lite oroligheter, dom kommer flera gånger per år och hittills har vi knappt haft några.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment