Friday, December 3, 2021

Använd pengarna - hela tiden



Google ads gav mig 530 kr i november vilket är ett nytt rekord för en enskild månad. Hittills i år har jag inte hunnit räkna ihop allt men jag tror det ligger runt 3 000 kr från Google ads (automatiska reklam som finns på bloggen). Mitt mål var 2 000 kr och ännu lägre förväntningar. Jag blev glatt överraskad när det började generera lite pengar. 

3 000 kr låter inte mycket men jag investerar dom till min pension om 32 år. Då ska jag ta ut dom pengarna. Ungefär var 8:e år dubblar man sina pengar på börsen. Mina 3 000 kr från bloggen hinner att dubblas 4 gånger tills min pension. 

3 000 kr = 6 000 kr
6 000 kr = 12 000 kr
12 000 kr = 24 000 kr
24 000 kr = 48 000 kr

Frågan är om det är bättre att använda pengarna till något roligt just nu eller ha dom på börsen i 32 år? Eftersom jag inte behöver eller vill köpa något just nu så lägger jag pengarna på börsen. En annan intressant tanke är att om man hittar en väldigt fin och snabbväxande bolag kan man dubbla pengarna ännu fler gånger. Ett exempel i min portfölj är Nibe (över 200%) samt Fortnox (över 100%) och Tesla (över 100%) på kortare tid än 4 år. 

Dom 3 000 kr jag fått i år kan bli 100 000 kr när jag går i pension. Eller mer. Ja, det finns inflation på 2% per år och så vidare men ändå blir det mycket pengar över. Pengar finns för att dom ska användas, investeras, amorteras men aldrig, någonsin sparas i en hög på lång sikt.

Tänk dig om du hittar ett hus som kostar en miljon och du vill köpa den kontant. Du sparar i 10 år och har 1 miljon kr. Huspriset är nu 2 miljoner. Du fortsätter spara 10 år till och inser att huset kostar nu 4 miljoner. Du hinner aldrig ikapp. Använd pengarna hela tiden på olika sätt, investera, köp aktier, hus, skog, använd sunt förnuft. Ta CSN lån fast du inte behöver, lägg allt på börsen, 5 000 kr i månaden i 11 år ger dig en miljon kronor. Alla kan bli rika, enda man behöver är tålamod och lite kunskap. Läs bloggar, lyssna på Youtube, läs böcker, fråga andra och så vidare.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment