Thursday, December 9, 2021

Nätbanken nere, kan inte logga in



IT strul, teknikproblem, oväder, arbetskraft saknas, störningsfel, oväntat fel har inträffat, hemsidan uppdateras... det finns många anledningar för att det inte ska fungera som det ska. Det har vi upplevt många gånger i år. Speciellt under andra halvåret. I början märkte jag knappt men nu är det varje månad det strular någonstans.

Både Avanza och Swedbank har haft lite problem senaste tiden. Vi kunde inte logga in för att betala räkningar och inte heller logga in för att köpa aktier. Tycker synd om alla traders som handlar aktier dagligen. Men dom får bita i det sura äpplet, dom vet vad dom gör och vad kan inträffa. Ändå försöker dom tjäna snabba pengar.

Minns inte nu exakta siffror men det var typ dom flesta som förlorar pengar i längden. Man ska göra rätta beslut hela tiden både vid köptillfället och sälj tillfället. Många traders tittar bara på kursutvecklingen och kanske dagens nyheter och jag tycker det är så himla fel. 

När som helst kan komma ut bra nyheter (eller dåliga) och det kan påverka kursen enormt! Som ett exempel Embracer som förvärvar bolag hela tiden. Det kan gå upp 4-5% på en dag. Åt andra hållet (i alla fall just nu) är Evolution Gaming eller Sinch som kan falla 5-10% på en dag.

Det bästa för dom flesta är att köpa fina bolag hela tiden. Mindre när kursen stiger kraftigt och mer när det blir en dipp i aktiekursen. Just nu finns det några bolag på börsen som har fallit med över 50% sedan top i aktiekursen. Har ingenting förändrats i bolaget så borde det vara en riktigt bra köpläge. Därför köpte jag massa Embracer aktier under sensommaren, som högst var kursen 134 kr och jag fyndade för 78 kr. Ingenting har ändrats i bolaget. Ingenting. 

Just nu är det Evolution Gaming som är på radarn. Det finns lite oro men jag tror att det är ingenting som påverkar bolaget. Om och när det lägger sig så finns det en fin uppsida i aktien. Det finns inga liknande bolag heller som man kan köpa istället. Som sagt det bästa är att hitta egen strategi som funkar. Det lär man sig genom åren, det tar en nedgång eller två tills man hittar aktier/fonder man tror på. När börsen går upp är alla smarta och kloka, det är just i nedgångarna man ser vem som har hög eller låg risk i portföljen.

Tänk dig om du inte kan logga in en dag, en vecka eller en månad. Många hade fått panik. Därför valde jag bolag som jag tror på i längden. Bryr mig sällan om vad som händer dag för dag, även kvartalsrapporter känns att dom rapporterar för ofta. För mig räckte det med en halvårsrapportering. Allt annat står ju i nyheter om det händer något med bolaget.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Men det kan väl inte finnas folk som bara loggar in en gång i veckan på Avanza eller Nordnet? Låter ju jätte konstigt!? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner10 December

      Jag har faktiskt ett par kompisar som loggar in ett par gånger i månaden :) De har fullt upp med annat, jobb, familj, barn, skolan m.m.

      Nu är även forum borttagen från Avanza, de jobbar säkert med att göra den bättre, det är ingen tvekan om saken :)

      Delete