Saturday, December 11, 2021

Boken - Tänka snabbt och långsamt



Idag är det en bokrecension av "Tänka snabbt och långsamt". Ärligt talat ett av dom sämre böckerna jag läst. Ungefär som att sitta i universitetsbänken, lyssna på massa saker om system 1 och system 2. En massa psykologi, en del övningar och förklaringar. Jag brukar gilla ämnet men boken lyckades att jag ska snabbläsa och bläddra mellan bladen fortare än jag borde. Vad är system 1 och 2? 

System 1 är en snabbtänkande del av hjärnan. Många av sakerna vi gör går per automatik, ungefär som att köra bil. Varje dag gör hjärnan många snabba bedömningar, analyser, ser samband, löser enklare uppgifter och genererar intryck och känslor. Om vi till exempel träffar någon ny så tar det inte lång tid innan vi bestämmer oss om vi gillar personen eller inte. Vi drar snabba slutsatser.

System 2 är den andra delen av hjärnan som kräver mer tänkande. Ser vi en uppgift som 24x17 så behöver vi anstränga oss och lägga ner mer tid än 2x2. Kopplar vi det mot börsen så räcker det inte att snabbt titta på grafen och köpa aktier. Bara att kursen har fallit betyder inte att det ger köp signal. System 1 kan hjälpa oss att grovsortera bort dåliga bolag men sedan behöver vi system 2 som analyserar bolagen på djupet.

"Det är riskabelt att dra snabba slutsatser när situationen är obekant, insatserna höga och det inte finns tid att samla in ytterligare information. Det är i sådana situationer som intuitionen riskerar att begå misstag. Misstag som hade kunnat undvikas genom ett medvetet ingripande av system 2."

Det är mycket jag känner till redan utan att läsa boken och jag tycker den hade passat för yngre generationen, kanske studenter, ni som är äldre kan strunta i att läsa den tycker jag. Det finns väldigt mycket onödigt om olika teorier, bekanta till författaren och arbetskollegor och hur dom jobbade ihop. Jag hade kanske för höga förväntningar av boken.

Vissa exempel i boken är jättekonstiga och är ungefär som följande exempel. Vilken av nedanstående kvinnor tycker du mer om?

Astrid: intelligent-flitig-impulsiv-kritisk-envis-avundsjuk
Beata: avundsjuk-envis-kritisk-impulsiv-flitig-intelligent

Enligt boken har det flesta människor mer positiv bild av Astrid. Eftersom de första personlighetsdragen påverkar innebörden av de som kommer senare. Jag tyckte direkt lika mycket om båda eftersom personligheter är likadana. Oavsett i vilken ordning man lägger ihop dom. Vad tycker ni? Hur som helst så finns det många små övningar i boken och jag tyckte inte alls om dom. Om denna boken är internationell bästsäljare så kan jag tänka mig hur många dåliga böcker det finns där ute.

Skrev på Twitter att jag inte tyckte om boken och där dök det upp några kommentarer som höll med mig. Kostar 69 kr på Adlibris om intresset ändå finns. Pocketen är inte liten, finns över 600 sidor. Gillar du psykologi, mänsklig tänkande, ekonomi och studier så kanske är det en bok för dig.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Jag håller faktiskt på att läsa just den där boken och kan hålla med dig om att den inte är särskilt bra. Den är även väldigt svår läst och utöver att den är svårläst så är den tråkig. Så svårt att få något att fastna under läsningen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar! Vi är inte ensamma som tycker så. Har du någon annan bok som du skulle kunna rekommendera?

      Delete
    2. Tyvärr inte just om det här ämnet.

      Delete
  2. Anonymous11 December

    Boken är skriven för att göra det lättare för icke-insatta att få en inblick i "beteendeekonomi" fast egentligen kognitivpsykologi (men Kahnemann är ekonom så det vill han inte helt erkänna). Helt okej bok, men jag brukar rekommendera den till studenter eller folk som är lite insatta men inte orkar/kan/hinner läsa "tyngre litteratur" eller artiklar. Vad du än gör läs inte "uppföljaren" Noise, det är typ samma bok fast sämre och med lite fel som en person som Kahnemann inte borde göra.

    Kahnemann ger en väldigt negativ syn på rationellt tänkande hos människor, vill du ha en mer positiv syn på "system 1" så kan du läsa Source of power av Gary Klein som är en bättre bok generellt och handlar om vad som gör en expert till en expert (eller streetlights and shadows är samma bok men lite mindre akademisk).

    Exemplet med kvinnorna kallas förövrigt Halo-effect (eller bias) och är dokumenterad. Den torrare förklaringen är att attribut till ett objekt som blir känt tidigare påverkar tolkningen av efterföljande attribut hos objektet. Detta håller oftare än inte men kanske inte just när du läser en bok om mänskligt feltänk, därför försäljare ofta är välklädda förövrigt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, bra tips! Det låter verkligen som att du är insatt i ämnet! Ska titta på dom andra böckerna när jag har tid, tack!

      Delete