Saturday, December 25, 2021

Årets utdelningar



"Detta inlägg är en annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

I
år har jag fått 13 944 kr helt gratis i form av utdelningar. Hur får man utdelningar? Det enda man behöver göra är att skapa konto på till exempel Avanza och köpa aktier som betalar ut utdelning. Vilka aktier är det? Det finns massor men som standard brukar jag rekommendera Axfood (Äger Willys, Hemköp m.m.) sen är det Castellum (fastighetsbolag) och kanske den tryggaste aktie Investor men utdelningen är ganska liten.

Sen finns det en rad med andra bolag som ger ganska hög utdelning varje år. Bolagen som brukar dela ut mycket pengar är bland annat Nordea, Resurs, Swedbank, Telia, Tele2, Nobia, Skanska och Volvo. Dessa bolag delar ut ungefär 3-6% per år. Det vanligaste är dock 1-3% för dom flesta andra bolag. Det finns även dom som inte delar ut och använder pengarna själva för att växa. 

All information hittar du på respektive aktie. Man kan även titta bakåt i tiden för att ta reda på om utdelningen är i stigande trend för varje år som går. Man vill ju få mer och mer varje år eller hur? Information kring utdelning finns på företagets hemsida och även på börsdata.se. Man kan även googla och då hittar man ännu fler platser där det står all du behöver veta om utdelningen.

Om jag inte gör någonting nu och dom aktier jag äger fortsätter tjäna pengar varje år så får jag mer och mer utdelning varje år. För den utdelningen köper jag fler aktier som ger ännu mer utdelning och jag gör om det år för år för år. Det kallas ränta på ränta eller med andra ord pengar på nya pengar.

Jag kommer inte få fler utdelningar i år, dom flesta utdelningar för mig kommer mellan mars - maj. Liten del kommer även halvår senare i september. Visst låter det som lång tid mellan utbetalningarna men tiden går fort och extra 10,15,20 tusen varje år gör mycket. Under mina 4 år på börsen har jag fått 25 691 kr i utdelningar och nästa år väntar 12 000 kr till. Det tar tid att bygga förmögenhet, man bygger inte det över en natt. 

Många små steg varje dag, många små insättningar på kontot, över lång tid skapas det något riktigt stort. Man ska ha en vana att spara, man ska tro på att Sverige kommer gå bra i framtiden, man ska våga riskera sina pengar, man ska lära sig från andra som har gjort den resan och en dag är man där. En dag är man rik. En dag har man så mycket pengar att man kan sluta jobba, man kan köpa vad som helst och bo var som helst i världen. Det är lättare än du tror, det tar bara tid. Tid är pengar.

"Du kan sitta i skuggan idag för att någon har planterat ett träd för många år sedan."

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment