Wednesday, December 15, 2021

Sätt upp nya mål för 2022



Våga drömma stort! Lyxresa kanske? Köpa första boende? Bilda familj? Ny bil? Oavsett vad det är så behöver man pengar och eller tid till det. Att spara pengar kan jag. I år har jag och min fru passerat 2 miljoner i nettoförmögenhet. Om vi hade sålt allt vi äger så har vi över en miljon var. Det bästa är att vi är i 30 års åldern och vi har många år framför oss.

Ungefär var 8:e år dubblar man sina pengar, både på börsen och i fastigheter. Även om det går sämre än så, så borde vi ändå komma upp till över 10 miljoner fram tills vi går i tidig pension. Så hur gör man för att spara pengar? Det enklaste är att ha ett mål som man strävar efter varje dag. Låt säga du väljer ett mål som passar dig.

Det enklaste och mest effektiva som det flesta kan göra är att jobba. Man får pengar den 25e varje månad och då sätter man undan det man kan. Kan man inte sätta undan pengarna så behöver man se över utgifter. Ta bort det du använder minst. Det kan vara gymkort, olika abonnemang, kanske går att minska på matkostnader eller byta bolån till billigare. Det finns alltid något man kan vara utan. Spara pengarna som är över på börsen.

Tiden gör det mesta av jobbet. Spara allt som du kan avvara, kom på nya sätt att spara pengar på. Sälj saker på nätet, jobba extra på helger, ta bort dubbla försäkringar, börja måla och sälja tavlor, klipp bekanta på kvällar, bli en tomte på Julen, bli chaufför på helger, skriv e-bok på Amazon, starta Youtube kanal, skriv en blogg, bok, sälj en utbildning, reparera bilar, gör service på dom, det finns säkert massor som du är duktig på som många inte är det. Tycker du ändå att du inte kan göra något så är det bästa att jobba. Oavsett vad det är så är minimilöner ändå bra i Sverige.

Även om ditt mål verkar vara stor från början så kan du dela upp den i flera delmål så känns det lättare att nå det. Mitt mål är att nå miljonen på börsen. När jag började från noll kändes det som evighet att nå ditt. Jag gjorde många delmål på vägen, första 50 tusen, 100, 200, 250, 300, 400, 500 och så vidare. Ingenting kommer gratis och allt skapas över tid. Träd växer inte över en natt och färg torkar inte på 2 minuter. För att det ska vara bra behöver du tid.

Börja inte den 1 januari 2022, det absolut bästa för dig är att börja direkt. Oavsett om du vill gå ner i vikt eller spara pengar. Ju tidigare du börjar desto snabbare ser du resultat. Jag började min spar resa den 27 januari 2018. Jag visste knappt vad börsen är för något innan dess. Bloggar, Youtube, böcker och andra aktiesparare hjälpte mycket att komma igång.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment