Wednesday, December 1, 2021

Växa pengar på börsen inte på träd



November är över och portföljen har gått upp 5,28% dom senaste 30 dagarna. Det är riktigt bra eftersom snittet är mellan 8-10% per år och här fick jag 5% på en månad. Bästa bolag senaste veckorna i min portfölj har varit Embracer och Axfood. Embracer har tappat väldigt mycket under hösten (runt -30%) och nu verkar det som att återhämtningen börjar ske. Kanske den nya viruset som gav lite bränsle för aktiekursen. Om alla ska vara hemma igen, vad gör folk då? Spelar spel såklart. 

Axfood gick kraftigt upp under månaden och det är inget konstigt med det. Om ICA tas bort snart från börsen, var tror ni största delen av pengarna ska gå till? Fonder och småsparare vill ha dagligvaror i sina portföljen och Axfood är snart ensam på börsen som säljer mat. Mycket pengar kommer hamna i Axfood och då stiger kursen. Det finns andra bolag som Scandi Standard (kyckling) och Cloetta (godis) men dom bolagen är nischade just mot detta. 

Jag har inte köpt något på nästan två månader nu och jag är skeptisk att jag kommer att köpa något mer i år. Det mesta är fortfarande dyrt och jag väljer att vänta lite. Det har gått lite för bra på börsen senaste tiden, vi behöver en nedgång på -10%. Det är ingen tvekan om det. Min portfölj är oförändrad, fortfarande tungt investerad i aktier (runt 95%) och resten är kassa. Jag fortsätter bygga kassan lite till för att jag tror det kommer komma fina tillfällen att handla billigare längre fram om någon månad. 

Min portfölj hittar du som vanligt via länken här. Största innehav just nu är Investor och nästan lika stor andra plats är tagen av Fortnox. Det som har hänt i November är att min portfölj gick förbi OMXS30GI i avkastning. Det betyder att mina 14 aktier gav bättre procentuell avkastning än 30 största och mest omsatta bolag på Stockholmsbörsen inklusive utdelning. Hela året låg jag lite efter och senaste dagarna gick börsen ned några procent men min portfölj klarade sig ganska bra. Det verkar som att jag slår denna index varje år. Stockpicking har lönat sig vilket jag är stolt över.

tal om Fortnox så har dom meddelat ett förslag på en split 10:1 vilket i sig inte gör något eftersom kakan är lika stor ändå. Om aktiekursen är 600 kr så blir det 60 kr istället. Om du äger 1 aktie kommer du ha 10 istället som är värda 60 kr var. Jag tror att aktiekursen kommer stiga mycket mer när Fortnox byter till annan börslista. Just nu kostar det 19 kr i courtage för att köpa aktier. Det är ovanligt dyrt och aktien är högt värderat också. Det skrämmer bort många investerare. Igår hände det något och kursen föll -8%, vad det beror på är fortfarande oklart. Hoppas det kommer ut lite nyheter snart.

Som rubriken säger, pengar växer på börsen. Lite trist att jag inte upptäckte det tidigare än 26 år gammal. Fram till pension är det 40 år (66 års pension). Jag vill dock gå i pension mellan 50-55 års åldern. Det ger mig nästan 30 år på börsen. Om jag sparar 1 000 kr i månaden ger det mig 2 miljoner om 30 år (10% avkastning per år). 2 000 kr i månaden ger mig 4 miljoner och 3 000 kr i månadssparande ger mig 6 miljoner. Oavsett hur jag räknar lågt eller högt så blir jag miljonär, det är jag helt säker på.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous01 December

    Tidigare än 26 år ? Tja..för en annan som upptäckte börsen som 50 + så är 26 år en gudagåva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner01 December

      Vissa säger att det var inte meningen för mig att upptäcka den tidigare. Kanske samma för dig. Kanske någon som styr vår framtid ändå? Om du är 50 så hinner du dubbla pengarna ett par gånger utan nya insättningar. 250k idag kan bli 1 mkr vid 64 år. Månadsspara så blir det ännu mer.

      Delete