Sunday, December 19, 2021

Jag har hjälpt många att börja spara



Det är väldigt svårt att veta hur många jag har hjälpt att börja spara på börsen, av dom personer jag vet är det ungefär 20 stycken senaste året. Sen fanns det några som använde länken som jag hade för att värva en kompis till att spara på Avanza. Och det finns såklart många som har skapat konto via bloggen. Härligt att se och höra att det går bra för er.

Några i min familj har börjat senaste året, många arbetskamrater och vänner. När jag har pratat med dom så är alla nöjda. Vissa har några aktier i portföljen, vissa har en blandning av aktier och fonder och vissa har bara fonder. Mest förekommande är såklart Spiltan Investmentbolag. Ingen har sagt till mig att det går dåligt, att det ligger på minus. Det kanske kommer när vi ser nästa börskrasch?

Det var mycket tjat om att man måste leva lite också, inte bara spara, spara, spara. Nu har dom givit upp och jag hör inte det längre. Alls. Det är klart att man hinner leva lite också, man köper saker man vill ha och åker iväg på mindre resor. Det stod även på nyheter att under black friday har folk köpt mindre saker men dyrare. Och det säger till mig att folk gjort helt rätt (för första gången) att man köper kvalité.

Stod även på nyheter att det finns extremt mycket pengar på sparkonto. Om jag minns rätt så var det så rätt så länge. Och det är fel, väldigt dumt att ha sitt sparande där. Senaste 4 åren jag varit på börsen har jag över 100% avkastning. Sparkonto gav vad, 4%? Enda gången man ska ha pengar på sparkonto är när man närmar sig pension och vill plocka ut pengarna närmsta åren. 

Det är inte alls svårt att vara med på börsen. Det är bara att köpa några bolag man gillar och handlar hos sen är det klart. Vill man inte riskera pengar alls är det en fond som gäller. På kort sikt kan vad som helst hända men på längre sikt så finns det noll risk. Vill ni dela med er i kommentarerna och skriva vad ni sparar till?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment