Sunday, December 5, 2021

Kommer börsen falla 2022?



Ingen vet om börsen ska krascha i år eller nästa år. Ingen vet om det kommer bero på Evergrande i Kina, ny virusoro eller för hög inflation. Nu när vi är överens så kan vi konstatera det vi vet. Det finns många oroligheter där ute och det har alltid funnits oro. Hur många av er har glömt Brexit? Skandalerna kring Wolksvagen? Oro kring höjda räntor? Fastighetsbubblan? Det har funnits hur många oroligheter som helst innan och alla är nu mer eller mindre bortglömda.

Det som händer nu som ny virus våg, inflation, komponentbrist, IT haverier och massa annat kommer vi också glömma om x antal år. Vi vet att börsen går upp och ned. Vi vet att efter varje fall återhämtar sig börsen och slår nya rekord. Oavsett om börsen faller -30% på måndag så är det över 99% sannolikhet att det återhämtas och slår nya rekord igen inom 10 år. 

Därför ska man månadsspara, då köper man hela vägen ned i ett börsfall. Sen när det vänder så har du mycket lägre inköpspris som gör att din återhämtning sker mycket fortare. Du slipper vänta 10 år, det kanske räcker med 6 år i absolut värsta scenario. Ett tips som jag kan ge dig är att alltid ha lite krigskassa för att kunna köpa fina aktier billigt. Förutom börskrasch är det värsta som kan hända för dig är att du inte har pengar och många aktier är 50% billigare. 

Det har hänt mig en gång för några år sedan och nu har jag alltid lite pengar över som är redo att köpa fina aktier till låga priser. När man köper billigt så är återhämtningen mycket starkare. Jag försöker att månadsspara lite varje månad och mycket när det är panik. Ibland är det panik på börsen som helhet och ibland i vissa aktier. Som ett exempel nu under hösten köpte jag massa Embracer aktier för 78 kr i min frus portfölj. 

Ett par månader senare ligger aktiekurs på över 90 kr. Mer än 10% avkastning på några månader. Senaste dagarna har det varit panik i Evolution Gaming. Även där köpte jag lite aktier då jag tyckte att det var en enorm överreaktion. Såna saker händer hela tiden, antingen vissa aktier faller eller hela börsen. Var förbered, läs på bolagen och fonder när det går bra, sen när det smäller till så är du redo och har mycket pengar att spendera.

Min strategi har gjort att jag har över 20% i avkastning i snitt per år. Det har varit goda tider på börsen sista tiden men ändå. Det är mer än index och i nivå som professionella investerare. Målet är såklart att kunna leverera fin avkastning framåt också. Min största fiende är såklart mina egna känslor men samtidigt är min bästa vän mina kunskaper. För att sammanfatta allt, du ska inte vara orolig för en börskrasch om du sparar många år framåt. Det vänder även denna gången.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment