Saturday, December 16, 2023

The Intelligent Investor bokrecension

Alla kan vara duktiga investerare, det spelar ingen roll om du är i 20 års åldern, 40 eller 55. Börsen vet inte om du är en man eller en kvinna och inte heller bryr sig om vilka aktier eller fonder du äger. Börsen är till för alla. Det har jag fångat upp i boken The Intelligent Investor som jag tänkte skriva om lite kort här idag. Det är 11:e boken jag läst i år.

The Intelligent Investor är en bok skriven av Benjamin Graham, en känd investerare och professor i ekonomi. Boken är en av de mest inflytelserika böckerna inom investeringsvärlden.

Bokens huvudsakliga tema är värdeinvestering, som är en strategi där investerare letar efter undervärderade aktier och försöker minimera risk. Graham betonar betydelsen av att göra noggranna analyser av företagets fundamenta och att köpa aktier till ett pris som är lägre än deras verkliga värde.

En grundläggande princip som Graham diskuterar är "Mister Market", som han använder som en metafor för det irrationella beteendet på finansmarknaden. Han rekommenderar investerare att ignorera marknadsbrus och fokusera på att köpa aktier med rimlig värdering. (Jag tycker att PE talet räcker långt, prova att räkna på framtida vinster och sedan dividera aktiekursen med din förväntad vinst för i år). Du kan även prova att räkna på nästa års vinst.

Boken diskuterar också vikten av att diversifiera portföljen och att ha en långsiktig investeringshorisont. Graham varnar mot att försöka spekulera eller förutsäga marknaden och istället fokusera på att bygga en stöttande och hållbar investeringsstrategi. (Jag håller 100% med, hoppa inte mellan aktier varje år, fokusera på dom aktier du tror mest på och köp fler varje månad).

Många investerare betraktar The Intelligent Investor som en bibel för värdeinvesterare eftersom boken har skrivits för första gången år 1949. Bokens råd och principer har stått sig över tid och erbjuder en tidlös vägledning för att bygga en framgångsrik investeringsstrategi. Det finns ett och annat man kan lära sig.

Två Månadslöner