Saturday, December 2, 2023

Börja spara, amortera och investera



Äntligen december, sista månaden på året. Snart kommer jag kunna summera hela året, för både börsen, sparandet och utvecklingen på bloggen. Jag kommer även titta på utdelningar, sidoinkomster och ta fram några höjdpunkter från i år. Jag fastnade för ett gammalt inlägg jag skrev år 2019:

Nu när bostadslån har låga räntor är det också bra att amortera lite extra. Minska sina skulder och förberedda sig för framtiden, då räntorna kommer att stiga till mer normala nivåer på 3-4%. Att inte ha bostadslån, billån eller CSN lån är vad det flesta drömmer om, man gör dom något åt det? 

Enligt mig ska det finnas balans i ens privatekonomi. Man ska spara lite vid sidan om för oförutsedda utgifter, amortera lite extra på sina lån, investera runt 10% av inkomsten varje månad och försöka minska sina utgifter för att kunna köpa det man vill ha istället. Vi köper hela tiden allt från mat, kläder, elektronik till resor, presenter och aktiviteter. Varför betala höga avgifter på sina mobiltelefoner, el, försäkringar, när man kan hitta billigare alternativ och spendera sina pengar på något roligare?

Bara att ringa banken och omförhandla sin ränta ger tusenlappar om året. De brukar vara trevliga och sänker räntan själva utan ens att behöva göra något. Det är inte snålhet, det är inte pinsamt, det är ett sätt som vår ekonomi fungerar. Vill du bli rikare än du var innan? Lär dig att spara, investera, amortera. Det är aldrig för sent.

Otroligt kloka ord skulle jag säga även idag, år 2023. Att spara, amortera och investera ska man alltid göra. Det är vad som skiljer framgångsrik person och inte. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du sparar, det viktigaste är att leva under sin inkomst och få in vana att spara.

Att amortera (vilket betyder minska sina skulder) ska man också göra. Annars den som gav dig lånet tjänar pengar från dig, via ränta. Du vill bli av med skulden och investera pengar på börsen eller sparkonto (om det känns säkrare) och få ränta istället.

Tre enkla ord, som har hjälpt mig enormt senaste åren. Spara, amortera och investera. Det gav min familj trygghet, frihet, möjligheter, mindre stress och bättre vardag. Prova. Prova att spara, amortera extra och investera pengarna. Du kan tacka mig om några år, när du har blivit rik. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous02 December

    Vi har betalat av lånet den 1 dec för lägenheten.
    Det var kvar 44 000 kr kvar och det var lika bra att avsluta.
    Känns bra eftersom vi är i 60 års åldern.
    Din blogg hjälpte till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otroligt bra jobbat! Jag tror inte det var bloggen som gjorde det, det är ni som har kämpat och betat av lånet! Riktigt bra jobbat! 🤩 Ser fram emot när mitt bolån försvinner, jag ser slutet, men det är några månader kvar. Kul att du gillar bloggen!

      Delete