Sunday, December 31, 2023

Pengarna växer på börsen, inte på träd



Gott Nytt År! 🧨✨ En kort uppdatering idag om aktieportföljen: Den har gått upp med +13,43% vilket är långt mycket bättre än att ha pengarna på vanlig bankkonto. Även långt mycket bättre än sparkontot som ger under 4% per år. Det är därför man ska ha sina besparingar på börsen. På kort sikt kan det gå ned, men på lång sikt växer pengarna.

Det är ju trots allt riktigt fina bolag vi investerar i. Mina aktier som jag har valt kan du se i portföljfliken eller genom att klicka på länken. När jag började januari 2018 så har portföljen sedan dess ökat med +104,96% vilket är till och med bättre än hela Sverige index som har växt +85,68%! 

Ibland säger föräldrarna att pengarna växer inte på träd, nej, det är sant, men dom växer på börsen. Varför kunde inte dom (eller vem som helst) lära mig det tidigt i livet? När jag var 18 till exempel? Jag hade även då några hundralappar över varje månad från min studielån. 

Nu började jag ändå som 26 åring, men fick lära mig ALLT själv. Det hade underlättat enormt om någon hade hjälpt mig, men det blev som det blev. Jag är nöjd idag och är glad över det som jag har åstadkommit. 

Under 2024 kommer jag jobba ännu mer och satsa på saker utanför börsen. Det har fungerat över förväntar för mig under 2023 och jag tycker man ska passa på och köra all in. Let the trend be your friend. 

Mina aktier får vara som dom är, jag kommer sälja av något om värderingen stiger för mycket och öka i aktierna som är otroligt billiga. Annars gör jag ingenting och låter portföljen växa av sig själv. Branschfördelning är oerhört viktigt för mig och jag behöver lägga lite mer pengar i IT/Spelbransch, så jag kommer öka lite mer där under året. Önskar er alla ett gott börsår! 

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Du skriver "Det hade underlättat enormt om någon hade hjälpt mig". Jag är inte så säker på att det är det bästa sätter att nå framgång, det finns mycket värde i att man lär av sina misstag och förhoppningsvis kan bli bättre.

    Önskar er alla gott nytt 2024 :-)
    /SpararPengarna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, generellt sett, ja. Jag är dock en sån person som försöker att lära mig från andras misstag. Hade jag haft någon som kunnat börsen hade jag lärt mig det jag kan nu mycket fortare tror jag. Gott Nytt År!

      Delete
  2. Jag förstår vad du menar. Det här med att investera fanns ju inte på kartan för mina föräldrar och därför var börsen en "no-go-zone" för mig. Länge, alldeles för länge.

    Men jag är glad att jag vågade lära mig och jag kanske inte lär mina barn allt (för de är inte intresserade just nu), men bara att höra oss vuxna prata om sparande och investeringar kan utgöra en bra grund. Jag lär dem dessutom vikten av att spara, vilket de är duktiga på. Så jag tror att med små medel kan man skicka med sina barn en grund, som gör det naturligt för dem att förvalta pengar på ett sätt som gör att de växer.

    Det hade jag önskat att jag fått med mig, men bättre sent än aldrig! :-)

    ReplyDelete