Monday, April 5, 2021

Aktieportfölj mars 2021



Äntligen dags för portföljuppdatering! Det som har hänt under senaste månaden är att jag har ökat mer i Investor och Avanza. Dessa två bolag är i princip dom enda jag behöver fylla på för att ha samma fördelning bland mina branscher.

Har haft samma mål sedan start, att investera lika mycket pengar i teknik, skog, fastigheter, mat och så vidare. Det blev ganska svårt för att vissa bolag var billiga och andra väldigt dyra och så ökade jag såklart i dom billiga och dom dyra, ja, det blev inte mycket köp där.

Sista året har jag lyckats att jämna ut fördelningen och nu är den nästan perfekt. Med hjälp av utdelningarna som kommer in i april och maj kommer jag kunna avsluta fördelningen och ha investerat exakt den summan som jag ville göra från början. Vad ska jag göra sedan är det oklart, men det blir nog fortsatt påfyllning av aktieportföljen. Lika mycket i varje bransch.

Just på grund av detta har jag bestämt mig att hoppa över fondköpen under två månader och fylla på dom längre fram med lite större summor. Inget speciellt har hänt i fondportföljen.

Fick tips på hur man gör denna grafen av Kronan till miljonen. Här är det portföljvärde per månad, den säger knappt något till er då det saknas belopp, men för mig är den helt magisk. Varje månad ser jag min aktieportfölj växa närmare målet och tillfälliga börsnedgångar syns knappt i grafen. Snöbollseffekten är stark.


Gick igenom min portfölj och insåg snabbt att 1/3 av min portfölj ligger på över 100% plus sedan start, 1/3 visar starka 50% uppgång och 1/3 under 12% uppgång. Vad betyder det? Jag tycker att jag har en bra fördelning, tillväxt bolag, värdebolag och defensiva bolag. Oavsett vad som händer på marknaden och vilken bransch gynnas, finns det någon aktie i portfölj som går också upp. Defensiva bolag bromsar ner nergången ifall börsen går ner.

Är trygg med min portfölj och hoppas ni är det också. Utvecklingen i år är inte att skryta över men jag ligger på stabil +7,82% vilket kan ses som en normal årsavkastning på börsen. Mycket kan hända under året så detta säger inte så mycket än.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment