Saturday, April 24, 2021

Volvo, Axfood Q1 2021



Både Volvo och Axfood har visat starka resultat i torsdags. En av Volvos chefer passade på igår och köpte aktier för 2,8 miljoner kronor. Analytiker vaknade snabbt och kom med nya riktkurser allt mellan 225 - 275 kr per aktie. Sist handlades Volvo för 211 kr. Dom flesta tror att det finns mer uppsida i Volvo.

Bara ett litet tillägg som många missförstår är att Volvo aktier som finns på börsen är Volvo lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner. Alltså ej bilar! Många nybörjare missar detta helt.

Tror att de flesta av er redan läst nyheter och rapporter kring bolagen, så jag skriver bara några tankar kring dom. Volvo planerar att stänga ett par veckor under andra kvartalet på grund av halvledare som saknas i världen. Efterfrågan är helt enkelt för stor. Tycker att Volvo har gjort många bra beslut innan och jag är helt säker på att det kommer dom göra även framåt. Inget att oroa sig för, marknaden är hett just nu och det är bara vara med. Resultatet blev 4,35 kr per aktie (2,30 kr). 

Nästa kvartal kommer ökningen bli extrem då Volvo var stängd förra året och hade noll vinst. 

Angående Axfood så utvecklas aktiekursen väldigt dåligt senaste året som visar -1%. Tittar man lite längre, som senaste 20 åren så visar den 1 405%. Man ska alltid vara långsiktig. Riktkurser just nu mellan 210 - 220 kr och aktien kostar 210 kr. Styrelsen kommer att köpa tillbaka lite aktier vilket är positivt. Vinsten blev 2,16 kr per aktie (1,93 kr). 

Jag trodde att Axfood kommer att passa på och öka priserna men det blev inte så som jag tänkt mig. Hur som helst är det är väldigt stabil bolag, bra intjäning och bra skydd mot börsnedgång. Blir intressant att se nästa kvartals vinst. Även om aktiekursen inte steg som jag ville är det fortfarande en av mina favorit bolag där jag handlar och tror på fin tillväxt framöver.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment