Wednesday, April 28, 2021

Det blir ingen börskrasch



Det blir ingen börskrasch, i alla fall inte i min portfölj. Jag gick igenom mina bolag och många av dom är rimligt värderade, vissa till och med billiga. De aktier som har stigit för mycket, det är just dom som kan falla kraftigt.

Avanza kommer gå bra i portföljen oavsett, för att de tjänar pengar på både börsuppgång och börsnedgång (courtage m.m.) Jag kommer även flytta mitt bolån till Avanza under hösten då de erbjuder bättre ränta än jag har idag. 300 kr för en aktie är helt ok pris.

Axfood har begränsad fall då det är den stabilaste aktie man kan hitta på börsen. Mat köper vi ju alla oavsett vad som händer. Willys och Hemköp är även billigare än Ica och Coop. 210 kr per aktie är rimligt och tryggt.

Billerudkorsnäs för 173 kr är lite dyrt, många rapporter har varit sådär och jag tror inte de kommer överraska oss positivt. Många kontrakt de har är på långa bindningstider med fasta priser (det var så förr i alla fall). De hade tufft att höja priserna. Hade inte köpt på denna nivån. Tvärtom.

Castellum för 211 kr är helt rimligt. Stabil och trygg fastighetsbolag som delar ut mycket pengar och har massa fastigheter. Staten och kommuner som kunder gör det till en trygg aktie i portföljen. Nedsida verkar vara begränsad.

Embracer för 251 kr är lite dyrt idag men inom närmaste tiden kommer de växa in sig i värderingen och fortsätta växa som innan. Det finns mycket potential och de skapar något unikt. Skulle inte förvåna mig om Embracer blir som ett investmentbolag i framtiden. Snart byter dom till ett annat lista på börsen, så vi får se var de hamnar, hoppas inte utomlands!

Fortnox för 470 kr låter som mycket, men det är verkligen en svamp. Växer snabbt och levererar vid varje kvartal. Jag tror vi når även 1 000 kr i Fortnox någon dag. De vill ju dubbla allt inom några år.

Investor växer i rimlig takt och har en fin portfölj som 180 000 aktieägare älskar. Fler och fler vill ha Investor i sin portfölj. En folkaktie helt enkelt med låg risk.


Nibe är ganska dyr tycker jag, men annars ett fantastisk bolag med framtiden för sig. Vi behöver bättre produkter och det finns fortfarande en massa hus och företag med ganska dålig eller gammal uppvärmningssystem.

SCA verkar också vara dyr, men jämfört med Billerud har bättre koll på sina försäljningspriser och kan ändra snabbare. Skogsvärde också ökar vilket är ett bonus. SCA var även före Stora Enso med att stänga anläggningar som går dåligt. Knappt någon som köper tidningar eller böcker längre, eller? 

Securitas på 146 kr är rimligt värderad just nu, i framtiden blir prislappen dock långt mycket högre. Vänta bara när covid är borta, festivaler, flyg, samlingar av olika slag, tivoli, cirkus och massa annat väntar. Securitas får en massa kunder igen.

Skanska är svårvärderad aktie, de kan sälja en fastighet och vinsten skjuter i höjden direkt. Ett trygg aktie och många länder behöver nya fastigheter, broar och vägar som ska repareras m.m. Prislappen är helt ok idag på 227 kr.

Swedbank har bara uppsida och 200 kr kommer tillbaka igen förr eller senare. Penningtvätt är ju mer eller mindre över just nu och banken tjänar 16 kr per aktie per år. Mycket pengar kan delas ut!

Tesla är dyr som vanligt men också växer inom hela världen och snabbare än konkurrenter. Blir intressant att se den nya 250 000 kr bilen, om vi ens får den i Sverige.

Volvo för mig är den bästa industriaktie. Anledningen är att vi behöver lastbilar för att transportera varor. Hela världen behöver det. Det ska funka, det ska gå fort och smidigt. Tåg och flyg kommer inte överallt och enda sättet att transportera till små byar och huvudstäder är just via lastbilar. Volvo har få konkurrenter och har enorm potential framåt. Allt annat de säljer som bussar och anläggningsmaskiner är bara ett bonus. Tror dock att dom kommer särnoteras i framtiden.

Därför tror jag knappt på någon större nedgång, många aktier har potential upp, många av dom är rimligt värderade och alla gör fina vinster. Se detta som inspiration och inte som investeringsbeslut. Gör egen analys! Jag tror att jag måste skriva detta enligt regelverket som finns inom aktievärlden... så att mina inlägg inte påverkar aktiekurser, haha. Lycka till!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment