Sunday, April 18, 2021

Pris är inte lika med värde



Pris är inte lika med värde. Pris är det du betalar, värde är det du får. Det gäller allt. Många på twitter skrev att det vill köpa en rolex, tydligen kostar det 50 000 kr eller mer. Enligt dom stiger även klockan i värde. Ja, det är kanske sant. Vad tycker jag om det? En klocka är en klocka, för mig är den inte värd mer än 2 000 kr, oavsett vad det är för märke eller hur snygg den är.

En bil får max kosta 400 000 kr enligt mig. Tydligen finns det elbilar som kostar upp till 1 miljon och även lyxbilar kostar hur mycket som helst. Jag tycker inte det är värt att betala så mycket för en bil. Grundtanken är fortfarande samma, bilen ska ta oss från punkt A till punkt B. Jag får inte dra 2 släp med dyrare bil. Den kör inte fortare bara för att den är dyr. Vi ska ändå följa lagar och regler som finns.

Samma tankar har jag även om Stockholmspriser. Hus i Stockholmskommun börjar kosta från 5,5 miljoner kronor. Bor man bättre i centrum? Är det renare luft? Slipper jag grannar för det priset? Tveksamt. 2% ränta på ett sådant hus är ju nästan 8 000 kr i månaden! Bilköer, oljud och massa annat. Varför vill man bo där för det priset?

Samma gäller även aktier, bara för att Swedbanks aktie kostar 160 kr betyder inte att det är vad bolaget är värd. Med tanke på hur stora vinster dom gör, borde bolaget vara värd mycket mer.

Piggelin på Willys 2,66 kr styck, Piggelin på stranden 15 kr. Samma skillnad gäller nog även Cola m.m. Köp billigt i affären och ta med dig istället. Inte många som tänker 1 dag framåt. Inte heller många som tänker på sin pension och när man börjar tänka på den är det oftast för sent. Börja spara tidigt.

Två Månadslöner

12 comments:

  1. Alltid bra att tänka så. När min flickvän presenterar något nytt köp till hemmet som jag också kommer använda/vill ha (så vi ska dela på det) så brukar jag säga: "Ja, om den kostar max x kr."
    Ofta har hon "dyr" smak, så då tittar vi på likvärdiga saker för billigaste pris, där priset motsvarar värdet för mig. Kommer vi inte överens betalar hon skillnaden. Exempelvis köpte vi ett köksbord där jag sa "Jag kan lägga max 3,000 kr (6,000 kr totalt)". Bordet kostade 8,000 som hon "verkligen ville ha". Då betalade hon 5,000 kr och jag 3,000 kr.

    Saker som jag tycker är onödiga betalar jag inget för. Samma för henne. Är det något som jag vill ha och ser ett högt värde i att ha men som jag vet att hon knappt kommer använda/ej behöver så betalar jag det själv.

    Tycker detta är ett bra sätt att tillämpa pris i förhållande till värde :-)

    /Arbetsplanen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket bra sagt och mycket bra exempel. Nu blir jag nyfiken, hur länge har ni kört så?

      Delete
    2. Vi har nog kört så sedan vi flyttade ihop, dock har det inte blivit så många köp tidigare. Nu i samband med flytt har vi dock köpt en hel del, då har det blivit tydligare. Vi båda tycker det är rimligt, och då är det väl lättare. Vi tjänar ungefär lika mycket också, vilket kanske bidrar till "enkelheten".
      /Arbetsplanen

      Delete
  2. Fiskala Fabian18 April

    Om man med bostadsköpet kan bo så att tex ett par får en inkomst tillsammans på 160.000:- i månaden (åtkomst till högre betald arbetsmarknad). Till skillnad om man inte bor där och tjänar 75.000:- tillsammans på annan ort. Dvs högre pris men även högre värde (för de som kan dra nytta av arbetsmarknadens högre prissättning).

    Om man bedriver taxirörelse har det visat sig att om taxibilen drivs med el så innebär det totalt sett att det blir mer pengar i vinst på nedersta raden. Värdet är högre än priset.

    Om man försöker översätta emotionella värden till pekuniära, ja då kan det bli lite vad som helst. Det sorterar mer under "att unna sig" eller "det är du värd", vilket reklamarna ofta återkommer till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har faktiskt en poäng där, att bo i storstad och betala dyrt kan vara bra om man får ut mer netto i familjen. Det har jag missat att lägga till i inlägget!

      Delete
  3. En klocka är inte alltid en klocka. Rolex har mest mekaniska klockor som drar sig något ohyggligt jämfört med kvartsur. De måste måste ställas nästan varje dag och dras upp, och lämnas in på service. Helt enkelt en produkt som är undermålig, lite som att köra en bil från före kriget. Å ena sidan visar du att du har råd och (ha ha) tid, å andra sidan är det klart ineffektivt. Rolex är snygga, men det finns gott om snygga klockor.

    Att bo i Stockholm innebär att man får tillgång till en god arbetsmarknad, det är inte effektivt att köpa en lägenhet för 90000 kr per kvadratmeter om du tjänar 20000 i månaden - men har du en lön som är högre betyder det att du kan spara tid när du tar dig till jobbet, handlar eller träffar vänner. Det som är effektivt för den ene är inte det för den andre.

    Sen tycker väl många att det är effektivt att imponera på grannen, och att det är värt väldigt mycket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sen kan du om du köper en Rolex sälja den när du är klar med den - å då kan du ha tjänat pengar på klockan om du har tur, bara förlorat lite om du har mindre tur. En billigare klocka har sällan något andrahandsvärde.

      Delete
    2. Mycket intressant att se hur vi värderar saker olika.

      Haha, ja, vissa vill verkligen "keep up with the Joneses" :)

      Delete
    3. Anonymous18 April

      Tror att Redaktionen ovan behöver läsa på lite om analoga klockor i allmänhet och Rolex i synnerhet. Iallafall om man vill argumentera för något och bli tagen på allvar baserat på dessa argument.

      Delete
    4. Anonymous19 April

      Ja, de finns ju alltid besserwisser överallt. Tycker Tvåmånadslöner måste få tänka/resonera som han vill. Om någon vill lägga till något. Gör det i positiv anda. Det är ju hans blogg. Kör på två månadslöner! ��

      Mvh
      Larsa

      Delete
    5. Anonymous19 April

      Larsa, tror du missuppfattade på vem "Redaktionen" syftade, det var ju naturligtvis inlägget/kommentaren från "Redaktionen April 18, 2021 at 1:55 PM" och inte bloggaren tvåmånadslöner.
      Alla får tänka/resonera som de vill, det ska tydligen finnas någon sorts lag som säger att det är en rättighet i Sverige? Om det är villkorat med någon sorts anda vet jag inte, men om du säger det, Larsa, så kanske vi ska ta dig på orden?

      Delete
  4. Ooops. Blev tydligen fel person. Sorry
    :-(
    Larsa

    ReplyDelete