Thursday, June 10, 2021

Miljonär @Gubbinvesteran svarar på frågor



Stort tack till twitterprofil @Gubbinvesteran som tog sig tid att svara på några av mina frågor. Jag drömmer om att bli miljonär en dag och när möjligheten finns att prata med en miljonär så säger jag aldrig nej till det. Än en gång, tack @Gubbinvesteran! Hoppas ni gillar detta lika mycket som jag gör:

Berätta lite kort om dig själv, vem är du?

En anonym twittrare som är 30 år gammal som bor och lever på västkusten. Utbildad till civilingenjör och jobbar i den kommunala sektorn. Har ett stort intresse för sparande och investeringar.

Hur länge tog det för dig att komma upp till 1 mkr i värdepapper (T.ex. aktier, fonder, krypto, guld, annat)?

Jag öppnade mitt första konto på Avanza i april 2016 och började med noll kronor. 4 år och 5 månader senare klättrade gubbportföljen över miljongränsen.

Känner du dig som miljonär? Hur kändes när portföljen visade 1 mkr?

Nej det skulle jag inte säga. Inget jag går runt och tänker på. Resan för gubbportföljen har bara börjat. Självklart var de en go känsla att checka av ett stort delmål. Jag firade med god mat och dryck!

Din bästa och sämsta investering? (T.ex. aktie, bok, utbildning)

Bästa investeringen för min del var utan tvekan att jag blev medlem i Unga Aktiesparare och gick deras utbildningar. Det var en grymt bra grund att få som ny investerare, det kan jag varmt rekommendera. En bok som jag tycker alla bör läsa är Rich Dad Poor Dad skriven av Robert T. Kiyosaki. Jag har gjort många dåliga investeringar och viktigaste av allt är att lära sig av dem. Jag har satt upp några riktlinjer för hur jag ska/vill agera på börsen, det hjälper mig på vägen.

Hur ser din vardag ut? Gör du saker själv hemma eller anlitar du företag som gör allt åt dig? Som snickerier, hemstäd, utemat, bilservice, m.m?

Jag har precis påbörjat min föräldraledighet så just nu är fullt upp... Försöker följa börsen och twitter så gott jag kan. Familjen älskar att resa och att gå ut och äta men har dessvärre inte blivit något på den fronten pga pandemin. Generellt drar jag mig in i det längsta innan jag väljer att köpa en tjänst. Om jag anlitar någon handlar de mest om tidsbrist eller kunskapsbrist.
 

Tjänar du över eller under medianlönen (Brutto 31 700 kr)?

Över medianlönen

Tips för nybörjare och de som sparat i ett par år?

1. Spara ihop kontantinsatsen till en bostad (utanför börsen) 
2. Börja investera i aktier så tidigt som möjligt
3. Månadsspara i lönsamma växande bolag som du förstår, gärna med utdelning 4. Återinvestera utdelningen
5. Diversifiera, minst 10-12 bolag i olika nischer, gärna marknadsledande
6. Bli inte rädd när börsen går ner, se det som en bra möjlighet att köpa mer.
7. Våga vara långsiktig
8. Och det viktigaste av allt njut av livet och unna dig saker på vägen!

Två Månadslöner


No comments:

Post a Comment