Wednesday, June 2, 2021

2021 fortsätter att leverera



Månader går fort och såhär ser min aktieportfölj ut just nu. Största ändringen mot förra månaden är att jag har köpt på mig fler aktier i Embracer och Fortnox. Eftersom pengarna inte räckte till blev en mindre försäljning i Securitas som jag har tänkt mig att köpa tillbaka lite längre fram.

Portföljen är upp +14,48% i år vilket är enligt mina förväntningar. Jag är glad om året slutar nu så kan vi ta nästa. Det är fortfarande ett halvår kvar så mycket kan hända, det kan lika väl vara noll i avkastning eller det dubbla, ingen vet. Enligt de priser jag ser i aktier och det som bolag levererar tror jag att det kan gå upp mer.

Det finns fortfarande en del bolag som är billiga, som Swedbank, Securitas, Castellum och några bolag rimligt värderade. Enligt min uppfattning så lutar jag mer mot att börsen fortsätter stiga i år. Bästa aktier i år som gav mig mest utveckling i kronor är Investor, Axfood och Embracer. Där ligger även mest av mina pengar så det är inget konstigt.

Avanza visar att min utveckling är +98% sedan start, men i verkligheten ser jag +50% när jag räknar i kronor. Hur dom räknar är svårt att förstå. Hur som helst är jag ändå nöjd. Man ska vara glad för det lilla.

Annat som har hänt var en split i Investor och Nibe. Aktierna blev 4 gånger fler men kursen föll lika mycket så i slutändan är det nollsummespel. Lite kul ändå att ha flera hundra aktier istället. Nu är det även lättare att köpa för mindre summor också. Slänger in även denna graf som inte säger er så mycket men är min favorit:


Zoomar man lite tillbaka så ser man hur stark mitt sparande är tillsammans med börsen, även om man är rädd för den ibland. Jag köper aktier varje månad när jag tycker att kurserna ser mer rimligt ut och när kurserna vänder tillbaka stiger min portfölj i värde. Det är ganska enkelt egentligen och även om jag köper för dyrt så tar det bara längre tid för aktiekursen att återhämta sig. Tid har jag. Har fortfarande 35 år kvar till pension, men hoppas att jag kan säga upp mig 5-10 år tidigare än så. Solen skiner och nu är det juni månad. Snart semester!

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Härligt! Med tålamod, regelbundna insättningar och långsiktighet kommer du nog kunna gå i pension ännu tidigare. Om du själv vill alltså! :-)

    ReplyDelete