Monday, June 28, 2021

Hur mycket ska en dejt kosta?

 


Det finns många olika saker man kan göra när man går på sin första dejt. Alltifrån en promenad på kvällen till en lyxig trerätters middag för två. Hur mycket är rimligt att betala för en dejt? Tidigare studier visar att i genomsnitt har vi betalat ungefär 1 000 kr per dejt. Siffrorna är från 2014. Tittar vi på vad det kostar idag så finns det inga studier som visar exakta siffror.

Jag tycker däremot att man kan halvera summan till 500 kr för 2 personer. Det räcker långt för en vanlig dejt oavsett ålder. En vanlig exempel är att gå på bio. Två biljetter kostar 270 kr, lägg på lite blommor och lite snacks så är det runt 500 kr.

Har man sin dejt mitt på dagen så kan man gå på lunch. Priset varierar mellan 75 till 130 kr per person. Lägger vi på en flaska vin så är vi också närmare 500 kr. På kvällen är upplevelse exakt samma fast det kostar dubbelt så mycket.

Betalar var för sig så kan man gå på teater, Liseberg, åka go-cart, testa äventyrbana eller paintball. Vill man istället spara så mycket som möjligt så räcker det med en promenad. Går även bra att ta med sig hunden. En promenad i skogen, i centrum eller vid havet, möjligheterna är många. Att stanna hemma är också en alternativ som inte kostar något. Det räcker med att titta på film till exempel. 

Som ni ser så finns det många olika alternativ att göra, oavsett ålder kan man hitta på massa saker både billigt och dyrt. Jag tycker att man ska variera så mycket som möjligt. Prova att bara vara tillsammans, prata, bada eller cykla ihop. Testa även något extra, en upplevelse eller aktivitet. 

500 kr i snitt borde räcka långt för en standard dejt oavsett ålder. Vad tycker ni är rimligt? På min första dejt så har jag köpt blommor och gick på bio. Nu när det är dejt nummer 624 (börjar tappa räkningen efter 12 år) så räcker det för oss att åka till havet, ta en promenad och äta god mat på en café.

Två Månadslöner

13 comments:

  1. 1000 kr ??? För en dejt ? Då hade jag varit utfattig nu med tanke på att jag var singel under en hel hög med år och dejtade och dejtade och dejtade. En kaffe på stan duger väl utmärkt ? En tre rätters middag med en person man inte känner och som man kanske har urtråkigt med ? Nä... never. Inte ens om jag blir bjuden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om man inte dricker kaffe? Det beror lite på omständigheter, det kan vara mitt på vintern, det kan vara +33 grader ute. En dejt kan vara 9 på morgonen, den kan vara 23:00 på kvällen :) Gäller att hitta rätt med dejten så att båda trivs med den :)

      Delete
    2. tja...en första dejt kl 23 på kvällen ? nej, inte med det minsta självbevarelsedrift. Klockan nio på morgonen skulle väl fungera. o dricker man inte kaffe finns det säkert te att köpa , eller något kallt.

      Delete
    3. Det vet man aldrig, vissa jobbar nätter och har tid bara på kvällen :) Det finns ju även 2 skift, 3,4,5 skift m.m. :)

      Delete
    4. Jag förmodar att du är kille ? Tror faktiskt inte att någon kvinna som har lite vett i huvudet träffar en kille kl 23.00 på natten . Ingen som jobbar skift jobbar varje natt hela veckan heller. Om man inte är inbrottstjuv möjligtvis.

      Delete
    5. Jo, klart dom gör det! På många ställen öppnas barer osv då det är för varmt under dagarna. I malta öppnar de upp vid 2200 och då börjar livet. Alla går ut, dricker, tittar på fotboll m.m. Där jag bor här i småland är det inte ovanligt att gå ut vid 2200 heller och umgås fram till 0100. Första dejt kan va ovanligt, men inte vanlig dejt.

      Delete
  2. Detta är väldigt intressant vad folk tycker man ska göra på en dejt och då menar jag första dejten. Middag med lyxig 3-rätters? Tänk om dejten är katastrof eller dejten tycker du är katastrof? Blir en långdragen och dyr trerätters det där. Bio? Då lär man ju inte känna personen :)

    En promenad räcker gott & väl & är det inneväder som gäller kan man väl dra in på ett lokalt café å köpa varsin kaffe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, det beror ju på vilken dejt det är, är den första dejten så det är klart man inte bjuder på trerätters :) Inte jag iaf. Är det längre fram i förhållande så det är klart att det funkar med lite middag och musik!

      Är det första dejt och man har knappt något att prata om är det perfekt med bio, så slipper man det :D Man ska såklart känna av läget och den andra personen man är med.

      Delete
  3. Vi har varit gifta i 6 år (nu på söndag) och våra dejter är oftast näst intill gratis. Promenad och kaffe i medtagna termosar, soppa utomhus i mattermos, hemmasnickrade "offentligt konstt-rundor" via cykel.
    Vill man kan man hitta på så himla mycket kul som inte måste kosta.

    ReplyDelete
  4. Verkligen! Vill man så kan man dejta nästintill gratis! Ändå lite lyx måste man väl ha i livet tänker jag. Unna dig själv god mat, massage eller spa, det är vi värda!

    ReplyDelete
  5. Anonymous25 July

    Hmm, visste inte att man kallade det dejt när man redan träffas som par och kanske även bor ihop. Förstår mig inte på det där med moderna dejter, har bara varit på fyra stycken och då för väldigt länge sedan och de kostade nog min partner mellan 0 och 500 kr per gång (teater, bio, konsert och promenader). Jag betalade inte en spänn, men gjorde förstås det sedan i relationen. Utnyttjande är avskyvärt.

    Skulle inte tänka mig att gå på dejt med nån jag inte redan visste mig vara intresserad av på allvar. Tänker mig dejten som det som liksom "får ihop" de två som upptäckt att de dras till varandra, inte så mycket att lära känna även om det förstås blir lättare på tu man hand. Att lära känna någon innan en dejt anser jag vara viktigt. Alltså går jag bara på dejt med någon jag träffat i sociala sammanhang en tid och sett hur personen relaterar till andra och hur personen allmänt uppfattas. Sådant säger mycket om en person. Fast dejt med konsert, bio osv hade inte behövts heller, bara att i enskildhet ta tag i mig fysiskt och kommunicera rakt hade räckt! Men det självförtroendet har sällan män, åtminstone inte i vår kultur. Det uppmuntras inte heller, särskilt inte i dessa tidevarv med meetoo osv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag tycker det är alltid trevligt och mysigt att gå på en dejt oavsett om man knappt känner personen eller om man bott ihop (som jag) i över 10 år.

      En dejt är vad man själv gör den till. Det kan vara enkel promenad och prat eller en romantisk middag för två. Vissa gillar action och hoppar fallskärm på en dejt, andra gillar spa. Tycker att vi borde dejta mer rent generellt och uppskatta varandra mer :)

      Delete

  6. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete