Friday, June 18, 2021

Aldrig tillräckligt



Vissa personer är alltid förbannade att dom inte tjänar lika mycket som en kollega. Vissa av dom har redan höga löner och ändå är det inte tillräckligt. Totalt har jag jobbat som lönekonsult i snart 3 år och under tiden har jag hört och sett många konstiga saker, både privat och på jobbet.

Som ett exempel har jag haft kontakt med en person som hade jättehög lön. Här pratar jag om årslön, varje månad. Denna person har hört av sig flera gånger för att lunchförmån var fel. Alltså personen har skrivit mail, ringt och lagt massa tid för ett belopp som var runt 80 kr (minns inte exakt då det var ett tag sedan). Att man orkar med den lönen jaga enstaka kronor. Vad tycker ni? Det är kanske därför man har så hög lön? Duktig med pengar?

Haft även kontakt med en person med hög lön som var förbannad på 1% löneökning, andra kollegor har fått strax över 2%. På andra sidan sitter jag, lyssnar och tänker, är du dum i huvudet? Du tjänar hur bra som helst, jag kan bara drömma om sådana belopp och här sitter du och klagar. Kan du inte bara vara nöjd och strunta i andra!? Eftersom jag är för snäll så sitter jag bara och nickar, ja, ja, så är det, ibland är det så... mm...

Det fanns även det motsatta. Har haft en person som jag inte kunde betala ut lön då bankkonto saknades. Jag skrev och skrev till personen och chefen varje månad att ni måste skaffa konto. Det tog 4 månader innan anställd hört av sig med sitt konto. Det var bara vanlig arbetare med månadslön som har klarat sig i flera månader utan lön. Helt otroligt och bra jobbat!

Jag förstår att alla är olika, men tjänar du typ över 60 000 i månaden, sluta klaga för f**. Det finns miljontals som tjänar inte ens hälften av det. Lever man från månad till månad med den lönen då är det kanske dags att tänka om. Dags att sälja båten, motorcykel, stugan i skåne, märkeskläder och tredje bilen. Va nöjd med det du har! 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. " inte ens hälften " ? jösses.... 30 000 kr är en jättebra månadslön det också .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner18 June

      Tycker du det? Jag tycker 30 000 är lagom. Brutto tänker jag på, sen skattar man ju det. Av de kollektivavtal jag har sett så tror jag inte det finns nån som tjänar under 20 000 vid full arbetstid. Så 30 är inte jättemycket. Har du sett senaste prishöjningar på bostäder? Bensin? El? Virke? 2% löneökning är ju ingenting just nu, det ska vara mer för att vi ska kunna bibehålla samma levnadskostnader.

      Delete
  2. Jag tänker så här: Desto högre lön ju större arbetsinsats förväntas av chefen. De som tjänar över 60 000 kr som anställda förväntas i princip att alltid vara tillgängliga. Vi har lärare på skolan som är så kallade förste lärare och då får man ett lönetillägg på 5000 kr före skatt samt en mycket högre arbetsbelastning som kommer med den positinen. I min bok är ett sådant upplägg inte värt de pengarna (ca. 3500 kr extra efter skatt). Min fria tid är mer värdefull än så. Men där tänker vi alla olika.

    Ha det gott!

    Anneli

    ReplyDelete

  3. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete