Friday, June 4, 2021

Min första sommarjobb som 14-åring



Om jag minns rätt så var det en bekant till mina föräldrar som tipsade om sommarjobbet. Jag åkte ditt, hade ett samtal med chefen och eftersom det fanns behovet så fick jag jobbet direkt. Inga väntetider, ingenting. Skrev på kontraktet och i den stod det 50 kr i timmen. Det var 16 år sedan och jag var 14 år då.

Arbetsuppgifter var enkla, följa en person hela dagen och hjälpa honom klippa gräs. Vi hade en skåpbil och en åkgräsklippare i den, plus en massa tillbehör, grästrimmers m.m.

Eftersom jag var ny så fick jag bensindriven grästrimmer och han körde runt med åkgräsklippare. Jobbade hela dagen och var nöjd över min prestation och att jag äntligen tjänar pengar. Dag nummer två var lite annorlunda.

Samma sak igen dag nummer två, men det började ösregna. Jag frågade honom om vi ska tillbaks till kontoret och vänta ut det. Han skrattade och sa nej. Fick en poncho istället och fick klippa gräset i regnet, det var inte enkelt kan jag säga. Bensindriven grästrimmer är inte den lättaste heller att bära hela dagen. Som sagt, var 14 år då.

Tredje dagen ringde jag chefen och sa att jag säger upp mig, jag hade ont i armarna, benen och drömde gräset hela natten. Det tog flera veckor för mig att må bra igen. Jag kunde inte titta på gräset i flera veckor, det var hemsk upplevelse... Som plåster på såren fick jag mina första 800 kr. Jag la till mina sparade barnbidrag och köpte en cykel på Biltema. Den har jag än idag. Den har blivit stulen en gång i tiden och vi hittade den igen några månader efter. Cykel är tillbaka hos mig igen kan jag säga. 

Nu blir jag nyfiken, vad har ni haft för första jobb? Berätta gärna!

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Var 15 år och sommarjobbade på pappas arbetsplats, en stor fabrik. Monterade och rostskyddsmålade detaljer i en avskild del av fabriken.

    Det gick bra, men trots att jag var mycket vältränad blev jag extremt trött i benen av att stå hela dagen vilket en skolpojke inte var vid. Maskinerna jag använde har säkert 18-årsgräns idag men då tror jag det var 15-årsgräns.

    Jobbade där totalt 5 sommarlov, något påsklov och något sportlov ytterligare.

    Köpte tågluffarkort (flera år), stereo, TV, dator (C64!) för pengarna där endast tågluffningen gav bestående värden. Inget sparande.

    ReplyDelete
  2. Två Månadslöner04 June

    Hej Utdelningssmålänningen!

    Vad roligt att höra om din första jobb! Tror nog att det är många som börjar i 14-16 års åldern med sitt första jobb.

    Har också stått en sommar hos pappan och var exakt samma! Var typ 16 år, också vältränad men det gjorde så himla ont i benen man kunde knappt stå på kvällarna. Förstår dig! Du var där rätt många gånger ändå låter det som. Det är inte många som hade klarat det!

    C64? Vad är det? Haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just det. Fick efter sista året ett arbetsbetyg med över 2.000 timmar (mer än ett arbetsår) på och bra vitsord vilket var mycket värdefullt de första åren i arbetslivet.

      Delete
    2. Två Månadslöner04 June

      Det var verkligen bra jobbat!! Hoppas det går bra på jobbet nu med?

      Delete
  3. Sa du upp dig efter 2 dagar !!?? Ja denna bortklemade nya generation...;)

    Jag var oxå 14 år med samma arbetsuppgifter som dig. Men höll ut hela tiden i 6 veckor.

    Fast då är jag född 1966, vi är hårda ickecurlade människor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner04 June

      Haha, vi som är födda i 90 talet... haha :D Nu för tiden vill inte ungdomar jobba alls känns det som :D "Jag vill bli youtuber" eller "jag ska skapa en app" ... blir bara värre och värre :D tills verkligheten kommer ikapp.

      Delete
  4. Mattias04 June

    Började som 12 åring jobba hos farsan som hade handelsträdgård, fick gå i extremt varma växthus med blad som skar in i huden om man inte hade långarmad tröja.. Köpte nyspulver på kiviks marknad och försökte påvisa att jag var allergisk men farsan gick aldrig på det... Jobbade där många somrar och kom till insikt att jag ville utbilda mig till något annat, så det var en nyttig lärdom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner04 June

      Tack för kommentaren! Det är ju kanon att höra era erfarenheter!

      12 år är ju inte jättemycket! Som du säger är det riktigt bra lärdom, då kan man jämföra olika jobb i framtiden. Man lär sig även vad man gillar och inte. Man får helt annan förståelse vad jobb innebär. Har man kontakt med kunderna är det ännu bättre!

      Jag har provat flera olika branscher och insåg att jag kan inte jobba på en arbetsplats där det är smutsigt och farligt. Det är bara inte jag.

      Delete