Saturday, June 12, 2021

Analyshuset Kepler Cheuvreux räknat helt fel



Kepler Cheuvreux höjer riktkurs för Billerud Korsnäs till 196 kr per aktie, upprepar köp. Om Billerud inte gör kapitalallokering för tillväxt eller förvärv tror analyshuset att Billerud kan dela ut 88 kr i kontantutdelning de närmaste 5 åren. Vilket är nära 50% av aktiekursen.

Haha säger jag. För det första så är BillerudKorsnäs ett ord och inte två som dom skriver. För det andra så har Kepler heeeelt fel angående utdelning. Billerud haft en vinst på mellan 3,19 - 8,75 kr per aktie senaste 10 åren. Enligt Billerud ska utdelning utgå till 50% av vinsten.

I absolut bästa scenario som jag kan komma på så visar Billerud rekordresultat i år med hela 9 kr per aktie (vilket är 182% mer än 2020). Låt oss gissa att året efter är ännu bättre och visar 10 kr per aktie. Sen lugnar det ner sig och Billerud bibehåller 10 kr i 3 år till. Totalt i bästa scenarion kan de tjäna 49 kr i vinst under 5 år. Rimlig utdelning hade varit runt 25 kr inom 5 år. Hur tänker Kepler där!?

Under 2019 har Billerud sålt mycket skog och haft en vinst på 32,5 kr per aktie. Låt oss säga de delar ut hälften av dom pengarna. Det är bara 16 kr. Tillsammans med dom 25 kr jag räknade fram är det max och jag menar absolut högsta möjliga utdelning inom 5 år hade varit närmare 40 kr. Långt ifrån 88 kr Kepler drömmer om! Fortsätt drömma Kepler!

Vad jag tror är att Kepler skriver fint om bolaget, sprider sin dåliga analys och lurar folk och faktiskt även okunniga fondförvaltare att investera i bolaget i hopp på stora utdelningar. Vad händer då? Aktiekurs stiger såklart på fina nyheter och då börjar Kepler sälja aktier i Billerud. Det är inte ovanligt på börsen. På engelska heter det "pump and dump". Alltså pumpa upp aktiekursen och sälja sina aktier.

Genom åren har jag lärt mig massor om hur analytiker och olika nyhetssajter försöker ändra vårt syn åt en viss håll. Det gäller att vara påläst och då kan man läsa mellan raderna vad som är rimligt och inte. Eftersom många inte är pålästa så blir dom lätt lurade. Till denna analys ger jag tummen ner. Hade inte förvånat mig om Billerud har köpt analys av Kepler och då får Kepler hitta på nåt fint text så dom får betalt för sitt arbete.

Jättetråkigt att någon går med på det. För att det ska vara sant måste Billerud ge utdelning på hela vinsten varje år i 5 år och hela försäljningen av Bergvik Skog som såldes 2019. Det kommer ALDRIG hända kan jag säga. Det är 5 kr per aktie varje år som du kan förvänta dig av Billerud.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment