Tuesday, April 5, 2022

En god gärning



En god gärning är när du, utan att du måste det eller tjänar på det, gör något för att hjälpa någon annan eller för att göra någon annan glad. Idag tänkte jag göra det igen, det var länge sedan jag gjorde en god gärning. Sist vad jag minns var när jag köpte parkeringsbiljett för en hel dag och runt klockan 12 behövde jag åka hem. Istället för att slänga den gav jag parkeringsbiljett till första person jag träffade på parkeringen. Och den var så glad! Det gjorde min dag.

Idag tänkte jag hjälpa en bloggkollega Pappa Betalar. På hans hemsida finns det PB Surveys som länkar till enkätundersökningar där man kan tjäna pengar på det. Hur mycket det blir är jag inte insatt, men bättre lite än ingenting? Man kanske behöver inte ens svara rätt, bara klicka igenom den snabbt och få pengarna på kontot. För att göra inlägget lite roligare än så, så lägger jag in ett par tenta frågor från gymnasiet som handlar om ekonomi och företagande.

Förklara vad som menas med organisk tillväxt i ett företag.
Att företaget tjänar sina pengar på frukt och grönsaker

Vad är vinstmarginal?
Det som skiljer vinnaren från tvåan

Vad innebär begreppet Copyright?
Att man kopierar något utan att skriva fel

Vad är ett handelsbolag?
En typ av företag som handlar med bolag

Två Månadslöner

2 comments: